Hver tredje dumper køreprøven

Østjyske kørelærere er under pres for at lade elever gå til prøven, som en af tre ikke består.

Artiklens øverste billede
Foto: Thomas Wilmann

Sidste år dumpede næsten en tredjedel af de 12.327 østjyske elever, som gik op til den praktiske køreprøve til personbil.



Østjyllands Politi har i en årrække haft en dumpeprocent på dette høje niveau, viser tal fra Rigspolitiet. En del af forklaringen er, at nogle kørelærere lader sig presse til at indstille elever til prøven, inden de er klar til det.



Sådan lyder det fra såvel politiet som Aarhus Kørelærerforening.



Chefen for færdselsafdelingen ved Østjyllands Politi, vicepolitiinspektør Kristian Thomsen, er ikke i tvivl om, at køreskolernes pakkepriser ofte bliver misforstået af elever og forældre, der ikke sjældent betaler for køreundervisningen.



16 kørelektioner er minimum for at gå til køreprøve, og det er disse 16 timer, der typisk indgår i kørelærernes undervisningspakker.

For høje forventninger

»Mange har en forventning om, at de har et kørekort, når de har gennemført, hvad pakken indeholder. Men det kan man under ingen omstændigheder regne med. At man har købt et bestemt antal lektioner, betyder ikke, at man nødvendigvis er klar til prøven. Det er kørelæreren, der afgør, hvornår eleven er parat. Men vi har elever, der presser kørelæreren til at lade dem gå op, og dermed bliver det os, der skal træffe afgørelsen, om de er gode nok,« siger Kristian Thomsen.



Formanden for Aarhus Kørelærerforening, Bjarne Lind, gør opmærksom på, at dumpeprocenterne til køreprøven generelt er højere i store byer, fordi trafikken er mere kompleks.



Men han medgiver, at der er kørelærere, som lader aspiranter gå op til prøve, før de egentlig er klar.



»Nogle kørelærere føler sig presset, men ønsker måske ikke at tage diskussionen med elev eller forældre. I stedet vælger de bare at sige: ”Så må du prøve at gå op”,« siger Bjarne Lind.

Flere timer

Han så gerne, at antallet af obligatoriske kørelektioner blev sat op til f.eks. 22 timer, og mener, at det kunne minimere antallet af elever, der dumpede.



Kristian Thomsen appellerer til, at aspiranter og forældre lytter mere til kørelærerne. Samtidig beder han de private undervisere om større mod i forholdet til kunderne.



»Kørelærerne bør ikke bruge politiet som en test til at få afklaret, om en elev har behov for flere køretimer. Den beslutning skal de selv træffe sammen med kunden,« siger Kristian Thomsen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen