Nye ruter til blå busser
Tre regionalbusser, der dagligt kører i Aarhus, skal have nye køreplaner. En fjerde rute udgår.
Det er ikke kun de aarhusianske bybusser, der skal have ændrede køreplaner.
Også de blå regionalbusser, der dagligt fragter folk fra yderområderne ind til Aarhus, skal køre ad nye veje. De nye køreplaner kommer til at påvirke ruterne 100, 103 og 302, mens rute 101 nedlægges. Ændringerne gælder fra søndag den 20. november.
Ifølge faglig koordinator hos Midttrafik Frits Hedegaard skyldes ændringerne, at rute 100 har fået markant flere kunder. Hos Midttrafik er man ikke ked af de ekstra kunder, men det har medført pladsproblemer og forsinkelser, så man har haft svært ved at overholde køreplanen.
»I forbindelse med indførelsen af den nye trafikplan i Aarhus kører der færre bybusser på Grenåvej og Oddervej. Det kunne tyde på, at bybuspassagerne i stedet nu benytter sig af de blå busser. Samtidig har det nye HyperCard, som er et billigt månedskort for unge, formentlig også været med til at øge efterspørgslen. Det har været svært for os at forudsige, at der ville komme så markant en fremgang,« siger Frits Hedegaard.
Tilpasser kapaciteten
Når rute 101 lukker den 20. november, sker det efter en afvejning af fordele og ulemper og for at skaffe ressourcer til at dække kundernes behov på Grenåvej.
Tidligere kørte rute 101 tre ture om morgenen, men de bliver nu i stedet koblet på rute 100, som samtidig får tilføjet en ekstra tur. Det betyder, at rute 100 samlet får tilført fire ekstra ture, og der vil være hyppigere afgange.
Frits Hedegaard mener ikke, at nedlæggelsen af rute 101 kommer til at betyde det store for brugerne.
»I dag kører rute 100 og 101 parallelt fra Hornslet og ud til Vejlby. Fra Vejlby kører 6A hvert femte minut mod Skejby-området. Det giver den ulempe, at der skal skiftes bus. Men jeg mener, at det bliver mildnet af, at man i fremtiden vil kunne tage rute 100 hvert syvende minut, og når der skiftes, kører linje 6A hvert femte minut. Så der er gode muligheder for hurtigt at skifte bus uden en lang ventetid,« understreger han.
Ændringerne kommer til at give en årlig merudgift på 1,7 mio. kr. for Midttrafik.