Sønderborg: Navlepillende byboer
En udkantssang skal være med til at køre Aarhus ud på et sidespor.
I kampen for at distancere Aarhus og sikre Sønderborg titlen som Europæisk Kulturhovedstad i 2017, har sønderjyderne sat næste fase af deres branding-kampagne i gang.
Det sker ved at byen udsender ”Udkants-Sangen,” som med ironisk distance gennemgår stor-byboernes fordomme om Udkantsdanmark.
"De kloge byboer, der er så travle ser til mens livet passer' forbi. Men de ved selv, de er Verdens navne, og det' den navle de piller i," lyder det i Leif Maiboms tekst på Carl Nielsen-melodien ”Den danske sang er en ung blond pige”.
Eje og Harald
På sangersiden har Sønderborg allieret sig med blandt andre Thomas Eje, som er bosat på Als samt Sønderborg-kunstneren og rapperen L. Ron Harald.
Folkene bag sønderborgkampagnen siger, at ”Udkants-Sangen” og musikvideoen er ”tænkt som en anderledes og underholdende måde at gøre hele Danmark opmærksom på, at Sønderborg har masser at byde på.”
Folkene mener ikke, at sangen skal ses som et ”Sønderborg vs. Storbyen” projekt.
”Vi med et glimt i øjet gerne gøre op med fordommene om udkantsdanmark og vise det Sønderborg, vi kender,” lyder det fra Sønderborg Erhvervs- & Turistcenter.
Aarhusiansk optimisme
I Århus har kulturhovedstadssekretær Trevor Davies tidligere sagt, at han tvivler på, at Sønderborg har tilstrækkelig mange kulturinstitutioner og skabende kunstnere til at løfte kulturhovedstadsprojektet.
Kulturrådmand Marc Perera Christensen (K) er noget mindre optimistisk end Trevor Davis.
Rådmanden har tidligere anslået Århus' chance for at blive Europæisk Kulturhovedstad i 2017 i bedste fald er 50/50.