Løfter om lavere hegn langs Grenåbanen

Beboers skrækscenarium om et 1,80 meter højt ugennemsigtigt hegn langs Grenåbanen blev torsdag aflivet, da den lokale grundejerforening holdt møde med Banestyrelsen.

Beboerne i luksusvillaerne i Risskov får nu lov til at beholde deres udsigt over Århusbugten.

Banestyrelsen gjorde det i går klart, at hegnet ved Grenåbanen næppe bliver mere end 1.20 meter højt. Samtidig vil hegnet ikke afskærme cykelstien hele vejen fra Risskov til Langelinie.

Det skete på et møde mellem den lokale grundejerforening i Risskov og Banestyrelsen torsdag formiddag.

Tidligere er hegnet varslet til at blive 1.80 meter højt og uigennemsigtigt hele vejen fra Risskov til Langelinie, men det mener Per Freitag fra Banestyrelsen ikke er realistisk.

»Vi er meget selektive, når vi sætter hegn op. Derfor kunne vi for eksempel aldrig drømme om at sætte hegn op ved Den Permanente. Hegnene vil blive sat op de steder, hvor det er nødvendigt af sikkerhedsmæssige hensyn,« siger Per Freitag, der i en årrække har været områdeansvarlig for Århus Amt.

Desuden fortæller han, at farten på strækningen ikke vil have nogen betydning for, hvor der skal sættes hegn op. Til gengæld kan typen af hegn ændre sig ud fra sikkerhedsmæssige hensyn.

»Hvis der er særlig risiko for, at folk passere sporene, kan man sætte et særligt hegn op med lodrette stave, som er svære at passere. Men de er stadig ikke mere end 1.20 meter høje. Det er tilstrækkeligt,« siger han.

På mødet blev overkørslerne ved Stationsvej og Badevej desuden diskuteret. Flere villaer ligger mellem banen og vandet og af hensyn til sikkerheden, skal der laves nye overkørsler, hvis hastigheden på banen sættes op.

2,5 mio. kr. for én bom

Villa Solnæs for enden af Stationsvej får endda sin helt egen overkørsel. Her vil man efter al sandsynlighed bygge en såkaldt halvbom. En sådan bom koster omkring 2,5 millioner kroner. Beboerne i området er dog utilfredse med den larm, der bliver, når bommen skal gå op og i hvert kvarter. Derfor har Banestyrelsen nu bedt Vejdirektoratet om at undersøge, om det er muligt at etablere retningsbestemte klokker og lyssignaler på overkørslen, så beboerne bliver generet mindst muligt.

Forhold undersøges

På Badevej skal otte villaer deles om en overskæring. Allerhelst vil beboerne have en fodgængertunnel. Prisen er ikke meget mere end for en overkørsel, hvis der kun skal være plads til fodgængere. Prisen vil da ligge på mellem 2,5 og tre millioner kroner. Banestyrelsen har nu sat geotekniske undersøgelser af stedet i gang. De skal kortlægge, om jordbundsforholdene er egnede til en tunnel.

I alt har Banestyrelsen afsat omkring 10 millioner kroner til overkørsler på hele banen.

Skuffet grundejer

Grundejerforeningens sekretær, Erik Lauritzen, mener, at mødet med Banestyrelsen var diffust.

»Vi vil have nogle konkrete ingeniørberegnede forslag, som vi kan forholde os til. Vi er ikke helt tilfredse med forløbet, for Banestyrelsens ideer er stadig for abstrakte,« siger Erik Lauritzen. Senere på dagen holdt grundejerforeningen møde med Rådmand Poul B. Skou (K) for at diskutere fart på strækningen ved Risskov.

Rådmanden bakkede beboerne op og mente, at hastigheden i området maksimalt skal op på 75 kilometer i timen. Men rådmanden har ingen direkte politisk indflydelse på beslutningen. Banestyrelsen er nemlig underlagt Folketinget, og ikke Byrådets beslutninger.

Samtidig mener rådmanden, at stranden stadig skal være tilgængelig via Badevej. Det betyder, at den overkørsel eller tunnel, der skal laves, skal have plads til køretøjer.

mette.oestergaard@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen