Skuespillere uden faste job

Langt de fleste danske skuespillere står uden arbejde i lange perioder af deres karriere. Og tilværelsen er ikke blevet lettere for de helt nyuddannede.

Aarhus Teater er midt i et chefskifte, og derfor er der endnu ikke taget stilling til, om teatret sædvanen tro kan tilbyde et par faste kontrakter til det nye kuld af håbefulde skuespillere, der forlader skuespillerskolen til sommer.

»Vi plejer at tilbyde en årskontrakt eller et enkelt engagement til en række af de nyuddannede skuespillere, men jeg kan ikke svare på, hvad der sker denne gang. Men det er da klart, at den trængte økonomiske situation og den høje arbejdsløshedsprocent i faget, får konsekvenser for de nyuddannede,« siger teatrets souschef Leif Due.

Formanden for Danmarks Skuespillerforbund, Henrik Petersen, lægger ikke skjul på, at der venter de otte afgangselever fra Århus en barsk virkelighed.

»Allerede da de søgte ind, fik de at vide, at de havde valgt et meget konkurrencebetonet erhverv. Desværre er situationen blevet forværret indenfor det seneste års tid, hvor vi ser effekten af de besparelser, regeringen gennemførte ved sin tiltrædelse for to år siden,« siger Henrik Petersen.

De seneste tal viser en svag stigning på arbejdsløshedskurven. Der er tale om en fuldtidsledighed på 27 procent blandt forbundets omkring 2.000 medlemmer, hvilket er et par procent højere end for blot to år siden.

»Det er dog ikke så galt, som for 10 år siden, hvor arbejdsløshedsprocenten lå helt oppe på 36-37,« konstaterer Henrik Petersen, der giver opsvinget indenfor dansk film og danske TV-serier æren for, at der trods alt er kommet flere skuespillere i arbejde set over de seneste 10 år.

Due: Det er helt galt

Aarhus Teaters Leif Due mener, det er helt galt, at man fortsætter med at uddanne flere skuespillere, end branchen kan opsuge.

»Der er stor forskel på at uddanne for mange murere kontra for mange skuespillere. Som skuespiller er man kommet igennem et nåleøje, hvortil der er 600-700 ansøgere. Man sætter hele sin personlighed ind på at få en kunstnerisk uddannelse og brænder sit lys i begge ender, hvorefter der ikke er noget job til én. Det er en stor følelsesmæssig belastning, vi udsætter de her unge mennesker for,« siger han.

For mange uddannes

Henrik Petersen er enig:

»Der uddannes flere skuespillere, end der er behov for, så det er en virkelig stor hurdle at komme i gang og få det første job. Vi har igennem en række år oplevet, at Det Kgl. Teater og de tre landsdelsscener i Ålborg, Aarhus og Odense har været flinke til at sørge for, at de unge fik sat karrieren i gang, men det er trange tider, så det er slet ikke en garanti, man har mere,« understreger Henrik Petersen og tilføjer, at kun knap 150 skuespillere har en årskontrakt med et teater, hvilket tvinger de resterende til at afsøge arbejdsmarkedet meget bredt.

Når tiden sig nærmer for elevernes afgang fra skuespillerskolen, bliver de opsøgt af Danmarks Skuespillerforbund, der forsøger at sende dem afsted med et par gode karriereråd i bagagen.

»Tilværelsen som skuespiller stiller store krav til selvdisciplin og entusiasme, da langt de fleste kastes ud i en dagligdag som freelancere. Man kan se det som små købmandsbutikker, hvor den enkelte skuespiller selv sammensætter sit virke gennem flere forskellige jobs. Dels ved teater-, film- og TV-arbejde, dels ved radio-oplæsninger, optræden i foreninger, reklamejobs suppleret med lidt undervisning og andet,« oplyser Henrik Petersen.

Barsk virkelighed

Det er den virkelighed, de fleste skuespillere ser i øjnene. Både de helt nyuddannede og de mere erfarne. Selv landets store kendte navne breder sig i mange forskellige retninger og kender til at gå arbejdsløs i lange perioder.

»Selvfølgelig er det lidt lettere at få nogle jobs, når man har skabt sig et navn, men Danmark er et lille land, hvor der også kan opstå en mæthed. Ingen lever et helt liv som stjerne, alle oplever perioder, hvor det ikke glider i olie,« siger Henrik Petersen. Men det er der historisk set intet nyt i. En ældre skuespiller og fhv. teaterchef, Mogens Holm, kan f.eks. berette om dengang, han som ung skuespiller måtte supplere sin indtægt ved at læse op for de ansatte på en cigarfabrik!

lisette.greve@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen