Ny ejerkreds omkring Århus Lufthavn

I SIDSTE uge havde Grenaa Venstreforening inviteret Århus-borgmester Louise Gade til debataften om emnet: Hvordan kan Århus Kommune samarbejde med Grenaa Kommune og Djursland i det hele taget?

Louise Gade gav et meget velforberedt og velformuleret oplæg om Århus Kommunes mange initiativer bl.a. inden for uddannelse og erhvervsudvikling, IT og kultur. Borgmesteren vedkendte sig også visse forpligtelser ved at være den førende kommune i Østjylland.

Det væsentligste fælles projekt med Djursland, som eksisterer og har eksisteret i over 30 år, nemlig lufthavnen i Tirstrup, kom selvfølgelig også til debat. Jeg tillod mig at hævde, at Århus Kommune reelt aldrig har accepteret placeringen og derfor ikke helhjertet har arbejdet for lufthavnen.

Engagementet består i ca. 75 pct. ejerskab, og som følge deraf leverer Århus Byråd hvert fjerde år en ny formand til bestyrelsen, når byrådet konstituerer sig. Indtil åbningen af Storebæltsforbindelsen gik det jo også meget godt på den måde, men lufthavnens ledelse havde åbenbart ikke lagt en strategi for tiden derefter.

Leger kispus

Nemmere er det ikke blevet efter, at det selvbestaltede lufthavnsråd er begyndt at lege kispus med de østjyske kommuner (og Århus Amt) om at måtte placere en international lufthavn tæt på Århus. Desværre forspildte Århus Byråd chancen for nylig til at få VVM-undersøgt en mulig placering ved Thomasminde.

Louise Gade forklarede på mødet i Grenaa, at hun ikke igen sætter sagen på dagsordenen i denne byrådsperiode, men selvfølgelig ikke kan forhindre et privat initiativ i at rejse sagen på ny. Det vil sige, at nu kan legen gentages om nogle år, og hele landsdelen vil fortsat ligge underdrejet med hensyn til nyudvikling i lufthavnstrafikken.

Efter min mening er lufthavnsbetjeningen af Østjylland alt for vigtig en sag til at være politisk kastebold, hvor bolden gives af initiativtagere uden samlet forpligtelse for infrastrukturen i landsdelen.

Jeg vil opfordre Århus Byråd og øvrige ejere til at se på en helt anden styring af lufthavnen i Tirstrup, som for få år siden blev omdannet til et A/S.

Der må være andre, herunder private investorer, som kan se store fordele i at styrke Århus Lufthavn, som sammen med de øvrige eksisterende lufthavne og anden infrastruktur i Jylland giver fremragende udviklingsmuligheder.

Det er ikke placeringen af lufthavnen, men usikkerheden om placeringen, der er Østjyllands største problem.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen