Politikere kræver nye tog til Grenåbanen

Trafikminister Flemming Hansen (K) må give DSB ordre om at leje nyere tog til den omdiskuterede Grenåbane inden for få måneder, så forbedringerne på strækningen i højere omfang lever op til aftalerne fra nærbaneforliget i 1999.

Det kræver partierne bag forliget - S, R, SF og Enhedslisten - der er stærkt utilfredse med den udskydelse af forbedringerne, ministeren har lagt op til.

Tog klar på hylderne

»Det er en misforståelse, at der ikke hurtigt kan skaffes nyt materiel til strækningen. Det er en "hyldevare", som DSB kan indsætte fra dag til dag. Togene kan enten lejes eller findes ved overflytning af tog fra andre baner enten herhjemme eller i udlandet. Derfor ønsker vi, at Trafikministeriet straks indgår en aftale med DSB om nyt materiel,« siger trafikordfører Poul Andersen (S).




DSB bruger stadig MR-tog fra 1980'erne, der har en langsom accelerationsevne og ligeledes lang bremsetid. Derfor kan der ikke køres hurtigere på banestrækningen med det nuværende antal stationer.

Trafikpolitisk ordfører Martin Lidegaard (R) har allerede bedt ministeren undersøge mulighederne.

»Det er materialet på strækningen, der er problemet, og det må man kunne leje sig til, men jeg undrer mig over, at man hos DSB og ministeriet ikke selv har tænkt på dette. Jeg forventer, at ministeren nu finder en løsning,« siger Martin Lidegaard.

DSB vil undersøge sagen

Hos DSB erklærer man sig villig til at undersøge muligheden for at skaffe nyt materiel hurtigere.

»Det er svært at sige, hvor hurtigt vi kan anskaffe nyt materiel. Vi kan selvfølgelig være heldige, at der er nogen, der har et tog et sted, men det er ikke sådan, at de står på hylderne. Teoretisk kan man rokere om, men så flytter man bare aben til et andet sted. I givet fald må det være trafikministeren, der tager beslutningen,« siger Ove Dahl Kristensen, trafikplanlægningschef i DSB.

jens.joergensen@jp.dk

heidi.plougsgaard@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen