Leder: På kortet

DET KOMMUNALE landkort bliver ændret. Danmark vil blive administreret anderledes fra 2007, når regionerne og de nye storkommuner træder i funktion.

Selv om Århus ikke ændrer størrelse, betyder reformerne alligevel en ny virkelighed for byen. Politikerne kan lige så godt begynde at omstille sig, og det er blevet aktuelt, efter at der på rådhuset er afleveret et vink med en vognstang.

Det handler om den nye letbane, men det kunne sådan set også have drejet sig om helt andre forhold. De århusianske politikere skal indse, at tingene ikke længere er, som de var.

Anders G. Christensen, der bliver borgmester i den nye Favrskov Kommune - en sammenlægning af Hadsten, Hammel, Hinnerup og Hvorslev kommuner - har således højlydt undret sig over, at hans nye kommune ikke er inddraget i de århusianske letbanetrafikplaner. Han er borgmester i Hadsten, og en lignende udmelding fra Hadsten havde været utænkelig. Den var dårligt blevet opfattet. Med Favrskov er det noget andet.

Letbanen får i øvrigt betydning for netop Favrskov Kommune. Der er planer om at føre banen til Hadsten i 2025 som syvende og sidste etape, og man forstår borgmesterens undren.

Hvorfor lige sidste etape, og hvorfor har Favrskov ikke været med i drøftelserne? Det kunne være, at der i Favrskov var argumenter, der kunne ændre projektets etaper i Århus.

Vinket med vognstangen blev forstået, og Århus drøfter nu projektet med nabokommunerne.

Det ville i det hele taget være en god idé, hvis politikerne i omegnskommunerne automatisk blev taget med på råd, når Århus Kommune behandler nye trafikplaner.

Den nye virkelighed betyder, at Århus er nødt til at indgå i et forpligtende samarbejde med de øvrige kommuner i den midtjyske region. Nok er Århus langt den største kommune, men den er ikke stor nok til, at de øvrige er ligegyldige. Især ikke, hvis de rotter sig sammen.

Århus skal samarbejde med nabokommunerne og med regionen, og ingen kunne drømme om at bestride, at Århus er det store lokomotiv, der skal trække udviklingen.

Den rolle passer Århus, men byen skal sikre, at de øvrige også stiger på toget, for ellers er det ligegyldigt. Derfor skal Århus ikke udvise for stor selvtilstrækkelighed.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.