Borgmester: Letbane hurtigere til Hinnerup

Favrskovs kommende borgmester vil have den århusianske letbane til Hinnerup og Hadsten, men det skal gå hurtigere, end århusianske politikere lægger op til.

Hinnerup og Hadsten i den nye Favrskov Kommune vil kobles på den århusiansk letbane, men det skal ske langt hurtigere, end Århus Amt og Århus Kommune har lagt op til. Det mener den kommende borgmester i Favrskov Anders G. Christensen (V), der roser letbaneplanerne, men langer ud efter århusianske politikere for ikke at inddrage omegnskommunerne i projektet.

»Der er nogle akutte, infrastrukturelle problemer i Århus. Letbaner kan løse de problemer, alligevel er der en stor mangel ved projektet. Der er mange planer for Århus og forstæderne, mens det ser sløjt ud for resten af Østjylland,« siger Anders G. Christensen.

Et vækstlokomotiv

Han henviser til, at etapen Hinnerup og Hadsten efter planen skal anlægges som den syvende og sidste etape.

Han opfordrer Århus Kommune til at tænke mere visionært og se længere end til kanten af kommunegrænsen.

»Århus er et vækstlokomotiv, men lokomotivet er afhængig af, at nogen vil køre med det. Det skal politikerne i Århus huske, og vi har brug for en fremtidssikret trafikløsning, der binder regionen sammen,« siger Anders G. Christensen, der også er formand for det nye kommunekontaktudvalg i Region Midtjylland.

De kontante meldinger kommer efter, at Århus Amt og Århus Kommune i sidste uge fremlagde en tidsplan og et økonomisk overslag for det ambitiøse projekt.

Udbygges løbende

Første etape til 715 mio. kr. skal efter planen stå færdig i 2015 og koble Grenaabanen og Odderbanen sammen med en 12 km trace fra Århus H til Lystrup via Randersvej, Skejby og Lisbjerg. Herefter skal banen løbende udbygges, indtil syvende etape til Hadsten står færdig i 2025.

Et pendlerprojekt

Teknisk rådmand og primus motor på letbaneprojektet Peter Thyssen (R) erkender, at Århus skal være bedre til at tage nabokommuner med på råd.

»Det her er et pendlerprojekt, som skal øge fremkommeligheden til og fra Århus. Derfor er det ekstremt vigtigt, at vi kan stå sammen om det i hele Østjylland, og her er det vigtigt, at Århus forstår at inddrage de øvrige kommuner,« siger Peter Thyssen, der allerede har talt med den kommende Venstreborgmester om sagen.

»Men egentlig opfatter jeg det som positivt, at Favrskov vil være med, og som jeg forstår det, betyder det også, at Favrskov vil være med til at finde finansieringen,« siger han.

Det samlede projekt forventes at koste 2,2 mia. kr.

heidi.plougsgaard@jp.dk

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.