Opfør dig ordentligt, mand m/k

Århus Kommunes ældreområde har tre værdier, som skal kendetegne alt arbejde med de ældre medborgere.

I Nyborg ser det ud til, at man mere har handlet ud fra enkelte personers egne værdier og normer.

DE SENESTE dage er vi blevet bombarderet med oplysninger fra Strandvænget i Nyborg og andre institutioner om personale, der ikke udviser en etisk adfærd i omgangen med de medborgere, som de er ansat til at give omsorg og pleje.

Det rejser selvfølgelig spørgsmålet: Hvordan går det til, at nogen opfører sig så dårligt over for andre mennesker som en del af den måde, de løser deres arbejdsopgave på? Er disse mennesker onde, eller hvad er der sket?

Jeg tror, at det er vigtigt at slå fast, at den pågældende afdeling på Strandvænget i den periode, vi ser, ikke har haft nogen gennemgående leder, men har skullet relatere sig til centerlederen, der er alt for langt væk til reelt at have nogen indflydelse på det daglige arbejde.

Synlige værdier

Ledelse i den offentlige sektor i dag dvs. god ledelse består af mange ting. En af de ting, der vægtes højt, er lederens evne til at skabe fællesskab omkring de værdier, som arbejdet bygger på. Jeg mener helt sikkert at kunne se, at der på den pågældende afdeling ikke har været nogle fælles værdier, som personalet har været enige om. Det blev derfor den enkelte ansattes værdisæt og tolerancetærskel, der kom til at bestemme det mod- og medspil, som beboerne fik.

Hvis behandlingen på den måde bliver individualiseret, så bliver den både uprofessionel og præget af den enkelte ansattes egne normer.

Samtidig med at det skaber usikkerhed i gruppen af beboere med deraf følgende aggression, som personalet så reagerer tilbage på med aggression, så er det også med til at forstærke den holdning, at så længe der ikke sker noget, så går det godt. Helt konkret: Vi lader beboerne blive på deres værelser så længe som muligt, og bilder os selv ind, at det er godt.

Uddannelsesproblem

Der er fra flere sider, sidst FOA, gjort opmærksom på, at problemet er et uddannelsesproblem som om uddannede personer har en højere etik end mindre uddannede personer. Det mener jeg, at utallige beretninger fra sidste verdenskrig og Sydamerika vedrørende lægers brug af mennesket som forsøgspersoner modsiger.

På den anden side kan man heller ikke udelukke, at normer kan dannes gennem uddannelse men en særlig uddannelse, der bygger på dialog omkring relevante problemstillinger, som de enkelte skal forholde sig til.

Hvordan får vi dannet vores normer på gruppeniveau? Det ved psykologien faktisk noget om:

Først skal personen tilføres en vis sum af viden (uddannelse), så skal denne viden transformeres til holdninger dvs. vi skal kunne besvare spørgsmålet: Hvad vil min viden give sig udslag i mht. adfærd i eksplicitte situationer.

Her arbejder vi stadig på individplanet. Endelig afsluttes processen med, at holdningerne i grupper diskuteres, hvordan de vises i den konkrete praksis i vores arbejde, hvad enten det er med handicappede, ældre eller andre grupper, der har omsorg og plejebehov.

Værdierne i Århus

Lad mig give et eksempel. Århus Kommunes ældreområde har tre værdier, som skal kendetegne alt arbejde med de ældre medborgere, nemlig: Respekt Engagement Troværdighed.

Det betyder, at personalet på områdecentrene hele tiden evaluerer, også med eksterne proceskonsulenter, om og i hvilken udstrækning personalet i sin omgang med de ældre medborgere lever op til disse normer/værdier.

Det er en lang proces, som ikke er nået lige langt på alle områdecentre, men en proces, som pågår, og som skal pågå. På den måde bliver normerne flyttet fra at være noget skrevet til noget, der bliver en del af de ansattes helt naturlige reaktionsmønster, uanset hvad man bliver udsat for også af uforudseelige hændelser. Det giver beoerne tryghed og mulighed for en god tilværelse.

Jeg er meget sikker på, at den proces ikke er forløbet tilfredsstillende på Strandvænget i Nyborg. Lederen skal være den person, der sikrer den udviklingsproces, der gør, at stedets normer bliver til automatiserede handlinger hos de ansatte. Dvs. at alle ansatte kun har et bestemt reaktionsmønster, som de kan bruge man kan ikke falde uden for værdierne; det er i bedste fald uprofessionelt og i værste fald grund til fyring.

På Strandvænget så vi netop, at reaktioner var et udtryk for de enkelte personers egne værdier og normer og ikke et produkt af fælles vedtagne værdier og normer.

Jeg kan derfor ikke nok opfordre institutionerne i hele landet til at arbejde med normer og værdier for samspillet med vores svage medborgere. Det er der, hunden ligger begravet. Vi skal have en professionel stab af medarbejdere, der arbejder efter de mål og værdier, der er i den enkelte kommuneregion, og før vi har fået det, vil vi ikke være sikre på, at der ikke kommer gentagelser.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.