Århusianerne sparsomme med at tippe kommunen

Århusianerne kan praje kommunen om huller i vejene og et skilt, der er faldet ned, direkte via en app. Men ikke mange bruger denne mulighed.

Artiklens øverste billede
Giv et praj-appen har været tilgængelig i over to måneder. Men der kommer kun cirka én henvendelse ind til kommunen om dagen.

Århusianerne har siden juni kunnet fortælle kommunen om slukkede gadelugter og huller i vejen direkte på mobiltelefonen ved hjælp af en ny app. Appen hedder Giv et praj, men det er sparsomt med prajelysten blandt århusianerne.

"I gennemsnit har vi kun fået en henvendelse om dagen. Men efter et radioindslag i P4 fredag, har vi pludselig fået 13. Men borgerne bruger i langt højere grad internettet, når de prajer os. Hjemmesiden giver os cirka 1.000 henvendelser om året," siger Per Kristensen, der er teamleder for vejdrift i Center for byens anvendelse i Aarhus Kommune, til JP Aarhus.

Hvad gør kommunen ved et praj?

Aarhus Kommune reagerer på alle praj, som de får fra borgerne, lige meget om det er via internet, telefon eller app. Men først skal en medarbejder undersøge, om problemet overhovedet er kommunens ansvar at løse. Nogle gange er det eksempelvis huller i en privat vej, en borger henvender sig med.

"Derfor skal man være så meddelsom, som man overhovedet kan, med både stedangivelse og alt andet relevant. Et billede af problemet er også godt, for det fortæller, om problemet er trafikfarligt eller ej. Er det det, skal vi reagere med det samme," siger Per Kristensen.

Giv et praj-appen kan downloades gratis til smartphone her og til iphone her. Hvis du vil bruge internettet via din computer, kan du gøre det via dette link.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.