Københavnsk taxaselskab indtager Aarhus

Københavnsk taxaselskab giver Aarhus Taxa og Dantaxi konkurrence, når virksomheden i dag starter kørsel i Aarhus i et samarbejde med vognmænd fra Hinnerup.

Artiklens øverste billede
Amager-Øbro Taxi har indgået et samarbejde med Byens Taxi Hinnerup om at udbyde taxakørsel i Aarhus.

Der er kommet et nyt taxaselskab til Aarhus.

Amager-Øbro Taxi, der har til huse i København, har indgået et samarbejde med Byens Taxi Hinnerup om at udbyde taxakørsel i Aarhus.

Målet for Amager-Øbro Taxa er at tilbyde de aarhusianske kunder en moderne og nem taxabetjening. Det fortæller direktør i Amager-Øbro Taxi Thomas R.B. Petersen.

Betaling over app

Bestillingen af taxaerne fra Hinnerup foregår over applikationen Drivr, der allerede bliver anvendt af flere andre taxaselskaber bl.a. i København og London.

”Her kan man ved hjælp af nogle få klik bestille en taxa, se hvor den befinder sig og klare betalingen,” forklarer Thomas R.B. Petersen

Løsningen er desuden langt billigere end de traditionelle bestillingssystemer, lyder det.  

Kontroversielle metoder

Men selskabets indtog i Aarhus har allerede været genstand for livlig debat, da Amager-Øbro Taxi ikke har søgt om lov til at oprette et bestillingskontor i Aarhus. Det er ifølge Aarhus Kommune et krav for, at selskabet kan drive taxavirksomhed i byen.

I Aarhus Kommune tvivler man derfor stærkt på, det er lovligt, at Amager-Øbro Taxi har vognmænd fra øvrige kommuner kørende i Aarhus.

”Taxalovgivningen bygger på det princip, at det er den enkelte kommune, der giver tilladelse til at drive taxavirksomhed i kommunen, da det er kommunens opgave at vurdere behovet for taxaer. Den vurdering bliver umulig i det her tilfælde,” siger Erik Cederstrøm, der er sekretariatschef for taxanævnet i Aarhus Kommune.

Thomas R.B. Petersen pointer, at det efter hans bedste overbevisning er en fuldt ud lovlig metode, da man udelukkende kører med kontokunder.

I Aarhus Kommune vil man nu afvente evt. klager fra aktører på markedet, inden man går videre med sagen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.