Turister holder Aarhus kørende om sommeren

Sommeren er en roligere sæson for både hotellerne og detailhandlen i Aarhus. Tilgangen af turister kompenserer i stigende grad for de ferierende aarhusianere.

Artiklens øverste billede
Det italienske selskab Ansaldo, som skal være med til at levere tog til letbanen, er i familie med det italienske Ansaldo Breda, som leverede de berygtede IC4-tog til DSB.

Der er tid til at nyde sommeren i det aarhusianske erhvervsliv.

Det siger hoteldirektør Peter Møller Laursen, Radisson Blu i Aarhus, der også er formand for hotel- og restaurantorganisationen Horesta i Region Midtjylland.

»Der sker en naturlig udvandring fra byen, når erhvervslivet kører på lavere blus, og mange aarhusianere tager på ferie,« siger han.

Dermed kan sommermånederne for hotel- og restaurationsbranchen ikke hamle op med forår og efterår, hvor byen nyder godt af mange forretningsrejsende.

»Men vi kan mærke, at Aarhus bliver mere og mere attraktiv som turistdestination om sommeren. Det bærer frugt, at vi især har markedsført Aarhus over for nærmarkederne,« siger han og tilføjer:

»Derved kompenserer turisterne i større og større udstrækning for de aarhusianere, der er på ferie.«

Krydstogter gør en forskel

Hos Magasin betegner man juli som en god måned.

»Turisterne opvejer de aarhusianske kunder, som er taget på ferie. Vi er et taxfree refund-sted, og det kan vi mærke,« siger Anja Kibsgaard, butikschef i Magasin

Det er kun borgere fra lande uden for EU, der kan købe taxfree, hvilket betyder, at de kan få op til 18 pct. af prisen refunderet ved køb over 300 kr.

»Vi hører f.eks. meget norsk i butikken, og nordmændene har penge med, når de er her,« siger Anja Kibsgaard, der også sender de krydstogtskibe, der anløber Aarhus, en venlig tanke.

»De benytter sig af, at vi har åbent hver dag fra kl. 10-20. Det betyder, at de kan nå at gå på museum og se byen kulturelt, inden de slutter af med shopping.«

Også Lars Svendsen, formand for Foreningen Strøget, mener, at de købelystne turister er tæt på at opveje de ferierende aarhusianere.

»Vi kan ikke kalde juli for højsæson, for på den måde bliver vi ikke overrendt af turister, men kommer der et krydstogtskib, kan vi mærke det,« siger han.

»Når der sådan kommer 3.000 amerikanere med guldkort, gør det noget for butikkerne. De kommer og vil gerne købe noget dansk design, og de synes, at det er overraskende billigt her i landet i forhold til i USA. De køber stort ind.«

Markedsføring giver pote

Ifølge turistdirektør hos Visit Aarhus, Peer H. Kristensen, er det klart, at de erhvervsdrivende kan mærke en forskel i krydstogtgæsterne.

I 2010 kom 6.000 turister sejlende til byen. I år forventer Visit Aarhus omkring 35.000.

Hvorvidt turisterne opvejer for de mange aarhusianere, der rejser væk i sommermånederne, er svært at sige, mener Peer H. Kristensen.

»Det er forskelligt fra butik til butik. Men jeg hører da ofte fra både butikker og restauranter, at de er glade for turistindsatsen fra Visit Aarhus, fordi det gør, at de netop kan drive deres forretning om sommeren.«

Han tillægger også den øgede markedsføring af Aarhus stor værdi. I de senere år har Visit Aarhus desuden arbejdet på at opbygge partnerskaber med forskellige aktører på nærmarkederne.

»I år har vi for første gang lavet nogle slagkraftige kampagner. Det har givet pote. Bl.a. har vi hørt fra en af vores samarbejdspartnere, der leverer gæster til Aarhus, at de generelt oplever et fald af gæster på 2 pct. til Danmark. Til Aarhus har de derimod en stigning på 49 pct.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.