Er networking et personalegode eller en virksomhedsinvestering?

Ejerskab: Medlemskaber i erhvervsnetværk gavner både medlemmerne og virksomhederne. Men det er et paradoks, at virksomhedens vigtigste ressource – netværkene – ikke er dens ejendom, mener en ekspert.

Artiklens øverste billede
Sociale netværk, sociale medier, facebook, twitter, brugerstyrede netværk

Udvikler netværk medarbejdere, virksomheder eller begge dele? Det er et spørgsmål, som mange virksomheder ikke helt har gjort sig klart. Og det har også været uklart, om netværk kan bogføres som personalegode eller virksomhedsinvestering.

Lederne spurgte i december 926 medlemmer, som sidder i netværk, hvad de lægger vægt på i netværk. 91,8 pct. fandt det meget vigtigt, at få sparring på ledelsesudfordringer, 77,7 pct. mente, at netværket gjorde dem til bedre ledere, og 64,5 pct. fandt det meget vigtigt, at netværket kan udvikle deres karriere. Undersøgelsen viser altså med andre ord, at netværket både kan gavne ledernes personlige karriere og styrke deres kompetencer til gavn for virksomhederne.

»På den lange bane kan netværket åbne døre og gavne karrieren, men værdiskabelsen går i lige så høj grad ind i virksomheden, når lederen udvikler sig,« siger Kim Vestergaard Larsen, netværksmanager ved Lederne.

Netværk i andre former kan også direkte påvirke bundlinjen og innovationen.

»Jeg har set mange eksempler på, at erhvervsnetværk har bidraget til bundlinjen helt konkret med kunder, og jeg har set eksempler på innovative ideer, som virksomhederne aldrig selv havde fået, hvis ikke de havde siddet i netværk med nogle, der tænkte markant anderledes end dem selv,« siger Susie Lynge, partner i Netværks Akademiet.

Hun mener, det er rigtig godt, når netværksarbejdet kan gavne både virksomheden og medarbejderne, der sidder i netværket. Det kan ske ved, at virksomheden får nye kunder, ny viden eller en løsning på en udfordring, mens netværket måske bliver et springbræt til et job i en anden virksomhed for medarbejderen.

Et paradoks

Christian Waldstrøm, netværksforsker ved Aarhus Universitet, mener, at det er et paradoks, at virksomhedens vigtigste ressource – dets netværk – ikke er dens ejendom.

For hvis medarbejderne i de forskellige netværk skifter job, så er det dem og ikke virksomheden, der har alle kontakterne og kan tage dem med videre.

»Det er et paradoks, at man sidder som repræsentant for et firma, men man er der for at styrke sit eget netværk, salg og karriere. Virksomhederne har ikke helt gjort sig klart, om et netværksmedlemskab er et klap på skulderen, for at medarbejderen kan lære noget nyt, eller det er en investering for at få flere kunder,« siger Christian Waldstrøm og tilføjer:

´»Det er da dumt at betale 50.000 kr. for, at en medarbejder kan sidde i netværk, hvis det sender ham i armene på en konkurrent.«

Susie Lynge mener dog ikke, at man skal være så bange for, at ens medarbejdere får for meget viden eller for stort et netværk.

»Man risikerer altid at sende medarbejdere til et nyt job. Det nytter ikke at begrænse deres kompetencer og relationer. Det danske marked er så småt, at vi skal tænke samarbejde, videndeling og networking,« siger Susie Lynge.

Skørt win-win

Aarhusianske Janus Boye, der driver 50 erfa-grupper i Danmark og udlandet, mener heller ikke, at virksomhederne skal være nervøse for at betale medarbejdernes netværkskontingent, selv om mange finder nyt job gennem netværket.

»Det er måske skørt, at vi i vores erfa-grupper både fokuserer på virksomhedens udfordringer og mulige karriereveje, når det er virksomheden, der betaler kontingentet. Men flere virksomheder har fået øjnene op for at investere i de ansattes karriere og risikere, at de smutter. Det er trods alt bedre end at have medarbejdere, der ikke smutter, fordi de ikke er kompetente nok,« siger Janus Boye.

Fra Dansk Erhverv lyder det også, at mange finder deres næste medarbejdere i netværkssammenhænge, og at mange bruger netværk til jobsøgning.

»I de netværk, som vi har, er det den enkelte, som får noget ud af at sidde der. Men det skal også gerne give et kompetenceløft i virksomhederne. Det er win-win,« siger Lene Court-Payen, udviklingsdirektør i Dansk Erhverv.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.