Den Gamle By runder 100 år

To tusind kroner, en faldefærdig borgmestergård og en landsudstilling. De tre ting var afgørende for at det lykkedes at etablere verden første frilandsmuseum for byernes kultur og historie i Aarhus.

Artiklens øverste billede
Borgmestergården lagde grunden til Den Gamle By. Arkivfoto

Selvom museet, der senere blev kendt som Den Gamle By, åbnede i 1914, blev grunden lagt allerede i 1907. Det år blev den lokalhistoriske ildsjæl og lærer Peter Holm indvalgt i bestyrelsen for det lille Aarhus Museum, og kort tid efter lykkedes det ham for 2000 kroner at erhverve materialerne fra en gammel borgmestergård fra 1597, der stod på hjørnet af Lille Torv og Immervad, hvor Magasin nu ligger. Bygningen forestillede han sig tilbageført til sin oprindelige tilstand, så folk ved selvsyn kunne opleve, hvordan en overklassebolig havde set ud på den tid.

Det skulle ske ved den landsudstilling, som Aarhus to år senere var vært for. Ikke alene skulle fremtidens elektriske mirakelmaskiner og bygningskunst fremvises; også fortidens danske kulturarv skulle præsenteres for en stadig mere historieinteresseret befolkning. I den sammenhæng mente lærer Holm, at den gamle borgmestergård ville være perfekt som et eksempel på købstadens arkitektur i renæssancen.

Det lykkedes, og borgmestergården blev i 1909 genopført ved Tankrogen, hvor Landsudstillingen blev afholdt, og gården blev en bragende publikumssucces. Med 100.000 besøgende, der hver betalte 25 øre, gav den et beskedent overskud, mens landsudstillingen som helhed blev en massiv økonomisk fiasko.

På den baggrund blev det besluttet, at borgmestergården skulle flyttes nok engang. Nu til den Botaniske Have, der var blevet etableret i Aarhus udkant i 1911. Her blev gården kernen i et bymuseum, der i løbet af få år kom til at modtage bygninger fra hele landet.

Den Gamle By var fra sin grundlæggelse i opposition til hovedstadens museumsmiljø, hvor man så skævt til både provinsmuseerne og ideen om at genopføre gamle bygninger med brug af nyere materialer, hvor de originale ikke slog til. Det var ikke noget, man fandt videnskabeligt holdbart eller interessant i en tid, hvor det stadig var oldtiden og arkæologien, som var på mode. Men Peter Holm stod fast på, at de rekonstruerede bygninger gav folk langt bedre mulighed for at komme tæt på fortidens levede liv end ruiner og sterile glasmontrer.

I dag lever Peter Holms vision om at præsentere fortiden i en rekonstrueret ramme i bedste velgående. Den Gamle By blev foregangsmuseum for frilandsmuseer for byer, og inden sin død nåede den selvlærte museumsmand også at blive æresprofessor ved det nystiftede Aarhus Universitet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.