Aarhus-sejlere og McLaren i samme båd

Sejlsport: SAP Extreme Sailing Team fra Aarhus sluttede sæsonen på dramatisk vis, da deres båd kæntrede. Nu kigger de fremad, og Formel 1-teamet McLaren skal være med til at sikre dem podiepladser.

Artiklens øverste billede
Besætningen måtte klamre sig til den krængende katamaran, men ingen kom til skade. Foto: Privatfoto

Rasmus Køstner undgik med nød og næppe at ramle ind i skroget, da han faldt ned fra syv og en halv meters højde under Extreme Sailing Series i Brasilien.

Stævnet var årets sidste, og den aarhusianske båd var stadig med i kampen om podiepladserne, da deres Extreme 40 båd kæntrede.

Holdet skulle netop til at lave en mærkerunding på banen, da båden fik så meget tryk i sejlene, at den forreste del af båden kom under vand. På et tidspunkt lå båden i en 40 graders vinkel, og bedst som de troede, at den var på vej ned, tippede den yderligere, og det tvang sejlerne til at reagere på et splitsekund.

»Jeg kunne vælge mellem at falde ned i sejlet eller ned over bunden og risikere at ramme skroget nede i vandet. Jeg valgte bunden, og missede heldigvis skroget med en meter. Var jeg kommet af sted et sekund senere, ville jeg nok have ramt, og det kunne have gået galt,« fortæller Rasmus Køstner, der er taktiker på båden.

Ingen af de seks mand ombord kom slemt til skade, selv om en enkelt måtte samles op af en redningsbåd.

Uheldet betød, at Aarhus-holdet, SAP Extreme Sailing Team, sluttede på en samlet fjerdeplads. Men selv om det ikke blev til metal, så kan den tidligere America’s Cup-sejler kigge tilbage på deres anden sæson i Extreme Sailing Series med tilfredshed.

»Vi har vist, at vi kan sejle lige op med de bedste hold. Vi skal bare blive lidt mere stabile, og det kommer, når vi får lidt mere erfaring. At vi kæntrede betyder, at vi trækker den lige til grænsen. I dette tilfælde lidt over. Men nu har vi fundet ud af, hvor grænsen går,« siger Rasmus Køstner.

Gæster på båden

Extreme Sailing Series er ifølge Rasmus Køstner en sejlsportsserie i rivende udvikling, hvor flere og flere profilerede sejlere træder ind. Konceptet er bygget op omkring at give den størst mulige oplevelse for tilskuere og kommercielle interesser.

»Traditionelt set er sejlsport ret svært tilgængeligt for tilskuere. Man skal faktisk være en ret uddannet sejler for at få en oplevelse ud af det. Men ved extreme sailing er der nogle ting, som direkte imponerer. Farten, hvor spektakulært det ser ud, hvor tæt man er på bådene fra land. Vi har endda en gæst ombord,« siger Rasmus Køstner.

En gæst? Reglerne er således, at alle bådene skal have en gæst med ombord. Det kan være sponsorernes bedste kunder eller medarbejdere. De må ikke sige noget eller hjælpe til, men sejlerne må bruge gæstens vægt ved at flytte ham rundt på båden.

Og der er vel næppe nogen sport, hvor man som tilskuer kan komme så tæt på orkanens øje. Det vil svare til, at en gæst fik lov at komme med i Kevin Magnussens Formel 1-racer. Der skal nok være en håndfuld eller to, der vil give sin højre arm med et Rolex-ur om håndleddet for sådan en oplevelse.

Inspireret af Formel 1

Mens det er tvivlsomt, at Formel 1 vil lade sig inspirere af det tiltag, så er Extreme Sailing Series meget inspireret af den fornemme motorsportsklasse.

I Formel 1 er ingeniørerne og mekanikerne en lige så stor del af gamet som racerkørerne. På samme måde er bådene i Extreme Sailing Series højteknologiske vidundere.

»Vi er helt ude på grænsen af, hvad der kan lade sig gøre. Og vi bruger mange ressourcer på at analysere os frem til, hvad der sker. Det er meget inspireret af Formel 1. Vores sponsor, SAP, er jo også sponsor på McLaren. Der er en hel klar forbindelse, og de bruger det åbenlyst. Vi har været ovre og tale med McLaren om, hvordan de bruger deres teknologi. Formel 1 er måske verdens største sportsarena, og vi er dybt inspireret af de ting, de laver,« siger Rasmus Køstner.

Podiet kalder

Næste sæson skal de erfaringer være med til at gøre SAP Extreme Sailing Team endnu mere konkurrencedygtigt.

»En fjerdeplads er en flot præstation, når man tager i betragtning, at det kun er vores anden sæson i denne bådklasse. Men vi vil forbedre os, og målet for næste sæson er at komme på podiet,« siger Rasmus Køstner.

Den nye sæson begynder til februar i Singapore.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.