Virksomheder giver mere til velgørenhed

Flere virksomheder støtter velgørende formål med naturalier i stedet for penge. Giverne vil vise, at de tager samfundsansvar, og samtidig får de positiv omtale, påpeger en ekspert.

Artiklens øverste billede
Det er især mindre velgørenhedsinitiativer, som LaserTryk.dk trykker gratis reklamer for og dermed støtter de velgørende formål med flyers og plakater. Foto: Carsten Andreasen.

I mange år har virksomheder doneret et mindre beløb til godgørende formål for hver solgt vare. Men i stedet for et større pengebeløb donerer flere og flere virksomheder i dag varer og tjenesteydelser til velgørenhed.

Ifølge lektor Erik Kloppenborg Madsen, der forsker i virksomhedsetik og virksomheders samfundsansvar (CSR) ved Institut for Marketing og Organisation, Aarhus Universitet, er det helt klart en trend, at virksomheder i stigende grad giver naturalier i forlængelse af deres kerneforretning i stedet for penge til velgørenhed. Men tendensen er ikke helt ny. F.eks. er det allerede mange år siden, at Novo Nordisk valgte at levere billig medicin til fattige lande. Virksomhederne gør det bl.a. for at vise ansvar for samfundet.

»At mange virksomheder i dag gør det, tror jeg, har mere at gøre med kommunikationen af CSR (virksomheders samfundsansvar, red.) end CSR i sig selv. Det er strategisk velgørenhed, så det er en slags kommunikationsstrategi,« siger Erik Kloppenborg Madsen og tilføjer:

»CSR bliver oplevet som et krav hos virksomhederne, næste skridt er at få kommunikeret ud, at man er samfundsansvarlig.«

Giver tryksager

LaserTryk.dk i Skejby er en af de virksomheder, der har skiftet velgørenhedstaktik. Tidligere har LaserTryk.dk blandt andet bidraget med kontanter i 100.000 kr.-klassen til store landsindsamlinger på tv. Men for omkring et år siden valgte virksomheden i stedet at bruge et lige så stort beløb på at give tryksager væk til velgørende formål.

Projektet hedder Give Back, og årligt vil trykkeriet trykke 1 mio. flyers og 50.000 plakater til velgørende formål.

»Som større virksomhed ønsker vi at tage ansvar for samfundet. Vi giver donationer for det samme beløb, men hvis organisationerne alligevel skal have tryksager, får de mere ud af at få dem doneret af os end at skulle ud at betale fuld pris for det,« siger koncernchef Anders Grønborg fra LaserTryk.dk.

Det er især mindre velgørenhedsinitiativer, som LaserTryk.dk trykker reklame for. Indtil nu er der blevet trykt og givet tryksager til op mod 100 forskellige projekter.

At støtte velgørenhed i det hele taget er en del af CSR-strategien, vedkender Anders Grønborg sig.

LaserTryk.dk tilbyder f.eks. også dyrere tryksager med løfte om CO2-neutralisering.

»Begge dele passer godt til CSR-tidsånden. Kunderne efterspørger ansvarlige virksomheder, så det er godt for vores profil,« siger Anders Grønborg.

Til gavn for begge

Ifølge Erik Kloppenborg Madsen kan både giveren og modtageren få noget ud af naturalie-donationerne.

»Hvis det er de rigtige naturalier til de rigtige formål, så er det klogt at gøre. Men man kan ikke sige, at det er bedre at give produkter end penge,« siger han og fortsætter:

»Nogle vil have bedre gavn af penge, og under alle omstændigheder skal de have nogle penge, så de ikke flyder over med produkter fra forskellige virksomheder, som reelt ikke kan bruges.«

God reklame

Når Kræftens Bekæmpelse årligt afholder Stafet For Livet, donerer og udlåner private virksomheder i stigende grad ting. F.eks. lyd, lys, tombolagaver og telte. Dermed kan Kræftens Bekæmpelse holde udgifterne nede, så hovedparten af de indsamlede penge kan gå direkte til forskning og patientstøtte.

Når LaserTryk.dk trykker og sender tryksager gratis, er det med det krav, at firmaets logo skal være synligt i bunden af tryksagerne.

»Det er i høj grad i virksomhedernes interesse at skabe forbindelse mellem, hvad de i forvejen laver og så et godt formål. Og det motiv er der sådan set ikke noget galt i,« siger Erik Kloppenborg Madsen.

Han er ikke i tvivl om, at virksomhederne får noget markedsføringsmæssigt ud af at donere naturalier, hvis det er synligt, hvem giveren er. Og det lægger Anders Grønborg fra LaserTryk.dk heller ikke skjul på:

»Selvfølgelig har det en værdi for os, at så mange ildsjæle ser vores logo. Vi mener, vi kan hjælpe dobbelt så meget for de samme penge ved at donere tryksager i stedet for penge. Samtidig får vi noget eksponering ud af det. Det er da smart.«

Han forklarer, at et par store velgørende organisationer har takket nej til gratis tryksager, fordi LaserTryk.dks logo ikke harmonerede med deres layoutstandarder.

Erik Kloppenborg Madsen understreger, at organisationerne er i deres gode ret til at sige nej til den type naturalier. Han siger dog:

»Men hvis det er et produkt, de alligevel har brug for, så virker det også underligt at sige nej, alene fordi givervirksomheden også får noget ud af det.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.