Breivik-stykke får aarhusiansk premiere

Det kontroversielle teaterstykke om Anders Behring Breivik, ”Manifest2083”, har premiere i Aarhus på torsdag. JP Aarhus bringer uddrag af anmeldelserne fra den københavnske premiere.

Artiklens øverste billede
Olaf Nørgaard spiller både sig selv og massemorderen Anders Breivik i Cafeteatrets omdiskuterede monolog-forestilling "Manifest 2083".

Den 29. november er det aarhusianernes tur til at stifte bekendtskab med ”Manifest2083”. Allerede inden den første billet var solgt til premieren i København, vakte forestillingen ramaskrig. Teaterstykket, der forsøgte at komme helt ind under kranieskallen på Anders Behring Breivik, affødte en voldsom debat.

Hvad kan man egentlig tillade sig at lave teater om, og hvor lang tid bør man give de efterladte til at slikke sår?

Risikerer man ikke, at forære terroristen hans inderligt eftertragtede talerstol, ved at gøre hans manifest til omdrejningspunkt for en forestilling?

Ikke hvis man skal tro Berlingskes anmelder. Avisen gav fire af seks stjerner og skrev:

»For skønt manden på scenen hurtigt går i gang med at læse uddrag af Breiviks 1.500 siders manifest, hvor den selvudnævnte korsridder maner til voldelig kamp mod politisk korrekthed, såkaldt kulturmarxisme og islamisering af Europa, slæbt på scenen som en stak papirer med kulørte postits stukket ind, så er det ikke en forestilling, der blåøjet låner taletid til en massemorder – sådan som kritikere af projektet ellers har frygtet.«

Greb deler anmeldere

Forargelsen var udbredt, da det kom frem, at dramatikeren Christian Lollike var på vej med et teaterstykke om Anders Behring Breivik.

Jyllands-Postens anmelder fandt imidlertid ikke stykket grænseoverskridende, og landede på tre af seks stjerner:

»Blev grænser overskredet, blev vi berørte eller forargede? Ingen af delene. Fordi vinklen i forestillingen hele tiden brød med illusionen, som nok var den, der kunne have virket stærkest og mest provokerende.«

Omvendt hæftede Politikens anmelder sig netop ved dette greb, og kastede hele fem af seks stjerner efter forestillingen

»Hvorfor begik han den udåd? Det har hverken retssag eller kilometervis af mediereportager kunnet gøre os meget klogere på. Men stik imod alle odds får forestillingen faktisk rykket os et godt stykke ind i mørket omkring Breivik. Det afgørende greb består i, at skuespilleren Olaf Højgaard med det lange, magre fjæs, ikke foregiver at være Breivik. Derimod spiller han sig selv i jagten på at blive Breivik. Præcis ligesom den mediebevidste terrorist nøje iscenesatte sig selv (…)«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.