Letbanekoks udskyder ny busplan og koster millioner

Midttrafik venter med at drosle ned for de gule busser, da letbanen endnu ikke er kommet med en åbningsdato. Udskydelsen koster godt tre mio. kr.

Usikkerheden om, hvornår letbanen kommer til at køre med passagerer, får nu konsekvenser for de gule busser og muligvis kommunekassen.

Midttrafik meddelte fredag, at de nye buskøreplaner er udskudt i tre uger. Egentlig skulle de træde i kraft den 26. november, men først den 17. december bliver der færre bybusser i gadebilledet. Det er for at sikre en kollektiv transport på den indre strækning mellem Aarhus H og Aarhus Universitetshospital, mens letbanen bliver kørt ind, oplyser Midttrafik.

»Vi vil sikre os, at vi er i en stabil drift, og det er nu, at beslutningen skal træffes,« siger Ole Sørensen, gruppeleder for Mobilitet og Rådgivning hos Midttrafik, og henviser til, at busselskabet skal have tilpasset sine vagtplaner.

Ifølge Ole Sørensen skal Aarhus Kommune som udgangspunkt betale regningen, der lyder på godt tre mio. kr. for de ekstra køreplantimer. Hos Aarhus Letbane har kommunikationschef Jens Velling oplyst, at selskabet er indstillet på at dække eventuelle meromkostninger til busdrift som følge af letbanens forsinkede idriftsættelse, men det har ikke været muligt at få en kommentar til den helt aktuelle udsættelse.

Aarhus Letbane forventer at åbne inden den 26. november og køre på fuld drift fra start, men alligevel, mener Ole Sørensen, at det er nødvendigt at fastholde de nuværende busser:

»Den 26. november er jo stadigvæk en forventning. Man er afhængig af, om man får de her godkendelser i hus, og vi går ud fra, at Trafikstyrelsen ikke vil give nogen garanti på det.«

Også den anden ejer af letbanen, Region Midtjylland, kan ende med en ekstraregning for erstatningsbusser, indtil letbanen afløser Odderbanen. Det koster regionen 1,1 mio. kr. om måneden fra årsskiftet, hvis letbanen ikke da kører på strækningen.

Flere regninger for letbanen er givetvis på vej.

Selv om budgettet forventes at holde, er der i løbet af anlægsfasen kommet en række nye ønsker om udvidelser af anlægget, som der ikke har været sat penge af til, oplyser Jens Velling, Aarhus Letbane, og han tilføjer, at sådanne eventuelle udvidelser af anlægget overvejes dækket af en udvidelse af lånerammen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.