Mange har sprunget 2017 over

Artiklens øverste billede
Åbningen af kulturhovedstadsåret i januar blev noget af en folkefest – knapt så vildt har det været efterfølgende. Arkivfoto

Knap 40 pct. af aarhusianerne har endnu ikke deltaget i arrangementer, som er en del af kulturhovedstadsåret, selv om vi nu er lidt mere end halvvejs i begivenheden.

Det viser en undersøgelse, som Wilke har foretaget for JP Aarhus.

Men selv om en stor del af aarhusianerne stadig ikke har været af sted, vurderer Jacob Bundsgaard (S), borgmester og formand for bestyrelsen i fonden Aarhus 2017, at aarhusianerne har taget arrangementet til sig.

»Selv om det er lidt tidligt at gøre status, vil jeg sige, at når ca. 60 pct. af aarhusianerne har været af sted, så ligger det fuldt på højde med forventningerne indtil videre, måske endda lidt over,« siger Jacob Bundsgaard.

Davies: Ikke godt nok

Hos Aarhus 2017 er pressechef Peter Vestergaard også meget tilfreds med, at næsten 60 pct. af aarhusianerne har deltaget i kulturhovedstaden.

»Det er meget positivt, at 60 pct. har været afsted på et halvt år. Det overstiger i hvert fald mine personlige forventninger,« siger Peter Vestergaard

Trods borgmesterens tilfredshed med deltagelsen i arrangementerne, er der stadig et stykke vej, før Aarhus 2017 kan være tilfreds med fremmødet fra aarhusianerne set over hele året.

Det mener den tidligere direktør i Aarhus 2017 Trevor Davies, som var en af hovedmændene i den vellykkede ansøgning om at blive europæisk kulturhovedstad.

»Hvis mere end 25 pct. af aarhusianerne ender med ikke at have deltaget, vil jeg synes, at det er skuffende. Det kan stadig nås, også selv om det måske bliver med lidt lånte fjer eksempelvis gennem Aarhus Festuge, som er en del af kulturhovedstadsåret, men som jo alligevel havde været der. Typisk er efteråret også stærkere besøgsmæssigt, fordi folk gerne vil med på vognen,« siger Trevor Davies.

Gang i musikhuset

Hos Musikhuset Aarhus er man også meget tilfreds med forløbet af det første halve år af kulturhovedstaden og ser frem til et spændende efterår.

»Første halvår er gået rigtig godt, og med bl.a. Susanne Bier-trilogien har vi et efterår fyldt med highlights. Selv i juli, som ellers plejer at være stille, har vi solgt 1.000 billetter til ”Efter Brylluppet”, og vi har flere udsolgte arrangementer i efteråret,« fortæller programchef Mette Kier.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.