Et mellemfolkeligt møde med kunstnerisk talent og teater

Eutopia Festival er en multikulturel festival i Gellerup med møder mellem mennesker.

Artiklens øverste billede
Kunstnerisk leder af Eutopia Festival, Brigitte Christensen, sidder sammen med kulturrådmanden, Rabih Azad-Ahmad (R), skuespiller Thure Lindhardt, instruktør Christoffer Berdal og skuespiller Chadi Abdul-Karim. Foto: Gregers Tycho

Man kan vel kalde det et folkemøde, når festivalen Eutopia International Festival i juli finder sted i Aarhus.

I hvert fald er det et møde mellem folk af mange nationaliteter, etniciteter og kulturer, der skal finde sted i Gellerup ved den gamle Gellerupscenen, der nu hedder Eutopia, Gellerup Kirke og pladsen foran som omdrejningspunkt – og en række telte og andre små oaser, hvor man kan mødes og måske få en anderledes oplevelse.

»Jeg bryder mig ikke så meget om ordet multikulturel, men det er faktisk det, som festivalen er – i ordets bedste betydning,« siger Brigitte Christensen, der er kunstnerisk leder af festivalen.

Den finder sted den 26.-30. juli og er en af de store såkaldte fuldmånebegivenheder i kulturhovedstadsåret.

Gratis eller bare billigt

I fem dage bliver Gellerup fyldt med teater, debatarrangementer, dans, nycirkus, musik og masser af mad. Det hele er hentet fra både ind- og udland. De optrædende kommer fra 23 lande og møder beboerne i Gellerup, der repræsenterer mere end 80 nationaliteter.

»Det skal ikke bare være et møde med det arabiske Danmark, vi skal alle mødes med hinanden, mødes på sjælens og kroppens præmisser,« siger Brigitte Christensen.

»Vi skal jo blive bedre til at lytte til hinanden på tværs af etniciteter,« siger hun og synes, at en række kulturelle oplevelser med såvel sofistikeret som folkeligt teater er et godt grundlag for sådan et møde.

Mange af aktiviteterne er gratis, andre koster 50 kr.

»Det koster ikke ret meget at være med på festivalen, men det er godt alligevel, og der er noget for alle aldre,« siger den kunstneriske leder.

»Vi har etableret mange debatter og kulturmøder, så vi er sådan lidt det lokale svar på kulturmødet på Mors. Der er noget for både ånd og sjæl, og vi vil skabe en landsbystemning, hvor alle føler sig velkomne.«

Hun er en smule nervøs for, om den igangværende konflikt mellem flere bander i Gellerup og Bispehaven kan afholde nogle fra at tage derud, men det må ikke ske, mener hun.

»Det her er også Aarhus-land. Det kan ikke passe, at man skal være bange for at komme her.«

En af de mere specielle begivenheder i festivalen er forestillingen ”Hamlet Short”, som familier i Gellerup lægger lejlighed til og bagefter byder på et hjemmelavet måltid, som alle de involverede skal spise sammen – beboere, publikum og skuespillere.

»Jeg har prøvet det flere gange i Italien, hvor jeg var kunstnerisk leder af en international teaterfestival. Der gjorde vi det med at flytte scenen ind i private hjem, og det blev en stor og populær del af festivalen, faktisk et must,« fortæller Brigitte Christensen.

»Ideen er, at man som publikum skal være med til det hele. Man kan ikke bare komme og se selve stykket og så smutte.«

Hamlet på hjemmebesøg

De tre forestillinger, som hun håber kan blive til lidt flere, blev ret hurtigt udsolgt – billeterne var gratis – så nu bliver folk skrevet på venteliste.

»Der kan kun være 20-25 publikummer i en lejlighed, så der bliver hurtigt fyldt op. Men jeg vil opfordre folk til at blive skrevet på ventelisten, for der kan være nogle, der melder fra, og det kan jo være, at det lykkes os at få flere forestillinger.«

Det er Thure Lindhardt og Chadi Abdul-Karim, der skal spille en meget kort version af Shakespeares ”Hamlet”, ”Hamlet Short”. Forestillingen er iscenesat af Christoffer Berdal.

»Det med at bruge folks private hjem som scene er ret stærkt,« mener instruktøren, der skal mødes med sit lille hold i juli, hvor de vil øve i både Aarhus og København.

»Det er et fantastisk projekt, der på en ny måde fortæller, hvad teatret kan: Skabe møder mellem folk.«

Nye scener hver gang

Hver lejlighed byder på en ny scene. Det har både han og skuespillerne indstillet sig på, siger Christoffer Berdal.

»Den tekstlige form bliver den samme, for det er de samme uddrag, vi bruger hvert sted, men det er klart, at vi må agere anderledes i hvert hjem.«

Han glæder sig til at præsentere Shakespeare for nogen, som måske aldrig har hørt om den engelske dramatiker.

»Hans ord er så stærke og almengyldige, at alle kan bruge dem. De er rammende, uanset hvilken kulturel baggrund man har. Vi kan åbne ordene, og så kan man bruge dem, som man synes.«

Under middagen bagefter kan man f.eks. tale om dramatikeren, foreslår Christoffer Berdal, der mener, at ideen om denne form for teater kan være så spændende og interessant, at man kan arbejde videre med den i andre sammenhænge.

”Hamlet Short” spiller den 28., 29. og 30 juli kl. 17.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen