Letbanen: Nye datoer på plads

Datoer for opstart og fuld drift er nu på plads for alle letbanestrækninger. Køreplanen lader dog vente på sig.

Artiklens øverste billede
Midttrafik forventer, at en opdateret køreplan foreligger i august. Arkivfoto

Østjyder, der utålmodigt venter på letbanen, kan nu sætte kryds i kalenderen.

Efter Aarhus Letbane i maj oplyste, at den indre strækning ville åbne den 23. september med tre afgange i timen (knap fire måneder forsinket), forventer man fuld drift fra den 29. oktober 2017 med otte afgange hver time på strækningen fra Aarhus H til Universitetshospitalet i Skejby. Det skriver Aarhus Letbane i et nyhedsbrev.

Fra uge 48, altså senest den 3. december, åbner strækningerne Aarhus-Odder og Skejby-Lisbjerg, hvor sidstnævnte kører med fuld drift fra første færd. Strækningen til Odder åbner med én afgang i timen og kører med fuld drift fra årsskiftet (fire afgange til Mårslet og to afgange til Odder).

Når man tænker på, at Danmarks første letbane er et komplekst milliardprojekt spredt over 110 km og fire kommuner, som vi har arbejdet på i fire år, synes jeg, at godt tre måneders forsinkelse er til at leve med. ,

Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Aarhus Letbane

I februar 2018 begynder letbanen at køre til Grenaa med én afgang i timen til og fra Grenaa. Her åbner også strækningen Lystrup-Lisbjerg (to afgange over Skejby og to afgange over Risskov), og dermed vil samtlige 110 km letbane være i drift. I begyndelsen kører letbanetogene med én afgang i timen til og fra Grenaa.

Fra uge 13, altså seneste den 1. april 2018, forventer Aarhus Letbane at udvide til fuld drift på alle strækninger med undtagelse af den sidste del af Grenaabanen mellem Ryomgård og Grenaa. Her vil man først have to afgange i timen i myldretiden på hverdage i sidste kvartal af 2018.

Forsinkelsen skyldes som tidligere nævnt i JP Aarhus godkendelse af næsten 3.000 sikkerhedsdokumenter, der er påkrævet for at køre letbane i Danmark.

»Men når man tænker på, at Danmarks første letbane er et komplekst milliardprojekt spredt over 110 km og fire kommuner, som vi har arbejdet på i fire år, synes jeg, at godt tre måneders forsinkelse er til at leve med,« udtaler Claus Rehfeld Moshøj, direktør i Aarhus Letbane, i nyhedsbrevet.

Køreplan kommer senere

Imens datoerne så småt er på plads, lader letbanens køreplaner vente på sig. Gruppeleder for mobilitet og rådgivning i Midttrafik, Ole Sørensen, fortæller, at der først skal laves en række simuleringer, før Midttrafik kan udgive de endelige køreplaner.

Det arbejde starter i juli måned på den indre strækning.

»Vi laver masser af køreplaner, men de er alle til prøvedrift. Der kan komme justeringer. Det er bl.a. ret vigtigt, at vi kan holde nogle minuttal mellem krydsene. Jeg ville gerne have dem ud, men det er ikke særlig klogt at lægge køreplaner ud nu, som vi sidenhen må trække tilbage,« siger Ole Sørensen.

Bybusserne på den indre strækning ændrer ikke køreplan, før letbanen er i drift på strækningen mod Odder i begyndelsen af december. Midttrafik forventer, at en opdateret køreplan foreligger i august. I mellemtiden vil erstatningsbusserne til Odder- og Grenaabanen fortsætte i perioden frem til åbningen af banerne og derefter udfases, i takt med at togene kører på fuld drift. De regionale busruter 100 og 202, som er tilpasset efter den nye letbane, ændrer derimod køreplan ved det ordinære køreplansskifte den 25. juni 2017, oplyser Midttrafik.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.