I det åbne grænseland mellem kunst og natur

Efter en mindre mediestorm åbner Aros lørdag anden og tredje del af sin store 2017-udstilling ”The Garden”. Udstillingerne ”The Present” og ”The Future” strækker sig på tværs af en 5 km lang kunstzone fra toppen af Aros til stranden ved Ballehage.

Artiklens øverste billede
I Doug Aitkens værk ”The Garden” får gæster lov til at smadre alt fra borde, stole til glas og tallerkner. Foto: Gregers Tycho

Med kæmpesatsningen ”The Garden – Beginning of Times, End of Times” vil Aros have museumsgæsterne til at tage stilling til naturen på tværs af tid.

Hvor første del af udstillingen ”The Past” spændte fra barokkens haver til den utæmmede engelske natur frem til industrialiseringen, vil udstillingerne ”The Present” og ”The Future” kaste et blik på menneskets forhold til naturen i dag og i fremtiden. Kunstnerne, der kommer fra både ind- og udland, har fået vide rammer til de i alt 31 værker, der sammen byder på vidtforgrenede fortolkninger af naturen.

»Med stedspecifikke installationer skaber ”The Present” og ”The Future” forskellige syn på haven og naturen som modsætningsfyldte steder karakteriseret af komplekse kulturelle forskelle,« siger Marie Nipper, der er ekstern kurator på de to udstillinger.

Normalt kalder vi Aros et mentalt fitnesscenter. Med ”The Garden” er det udvidet til en mental fitnessarena.

Erlend Høyersten, direktør på Aros

Ambitionen hos Arosdirektør Erlend Høyersten er at engagere folk i kunsten på en mere utraditionel måde med lokationer, der spænder fra natklubben Shen Mao i midtbyen, forbi Aarhus Havn og ud til Tangkrogen og Ballehage.

Naturen i dag

Første værk i forestillingen ”The Present” foregår dog på Aros. Museets ikoniske regnbue er blevet nyfortolket af den japanske kunstner Fujiko Nakaya, der har indhyllet hele overetagen i tåge.

Er det natur? Den finske kunstner Pia Sirén skaber naturlandskaber med unaturlige materialer. Foto: Gregers Tycho

Med vanddamp fra talrige sprinklere er hendes ambition at synliggøre naturen gennem den ellers usynlige luft til fordel for byarkitekturen og kunsten, der her træder i baggrunden.

Fra taget af Aros går turen mod havnen og O Space, hvor den rå industri ikke ligefrem leder tankerne hen på en tur i skoven. Gennem et toilet bliver man ført ind til en gold og mørk fabrikshal. Her har seks kunstnere på hver sin måde undersøgt, hvad fraværet af natur gør ved os.

Den danske kunstner E.B. Itso giver sit bud med værket ”Blue Room”, et rum med en sofa, potteplanter og en række naturfilm projiceret på rummets bagvæg.

Værkets titel refererer til et amerikansk fængsel, hvor naturbillederne efter sigende har en terapeutisk effekt på fængslets isolationsfanger, der via filmene får et grønt åndehul i en ellers grå betontilværelse.

I den anden ende af fabrikshallen er finske Pia Siréns leg med landskaber anderledes sjov. Med orange pile bliver man ført ind i det, der ligner en grå og kedelig byggeplads, men indenfor er udsigten bjergtagende i ordets reneste betydning. Stilladser, presenninger og plastic skaber et vrangbillede af naturen og udfordrer, hvordan landskaber, og især manglen på dem, påvirker mennesker i byen.

Smadremandens have

I danske Rune Bosses værker er grønt blevet til brunt. Et virvar af rødder, grene, blade og naturalier er samlet sammen, skåret op og komponeret på ny. Rune Bosse skitserer naturens forgængelige skønhed. »Grounding me,« har han længselsfuldt skrevet på et langt bord med alt fra laboratoriegenstande til kemikalier. Det moderne menneskes jagt efter et jordbundet liv.

Fra O Space fortsætter turen mod Østhavnsvej, der markerer overgangen til ”The Future”-udstillingen. Endnu engang er naturen gemt væk. I det, der ligner en fiskehal, har den amerikanske kunstner Doug Atkin skabt en indendørs have badet i kunstigt lys. I centrum af haven ligger et rum, hvor et middagsbord, en sofa, en kommode og seng er klædt helt i hvidt. Idyllen forsvinder, da en gæst får adgang til det lydtætte rum med et baseballbat og smadrer løs på inventaret, mens værket vækkes til live i ren destruktion.

»Engang gik vi en tur i naturen for at få afløb og blive vindblæst. Vi er blevet så frakoblet naturen, at nu skal vi ind i menneskeskabte miljøer og betale penge for at få vores energi forløst,« siger Marie Nipper om Atkins værk, der er inspireret af såkaldte afreageringsrum i USA, hvor man mod betaling kan smadre løs på ting.

»Jeg er spændt på at se, hvor meget vi danskere tør gå amok sammenlignet med amerikanerne.«

Hvad er kunst hvornår og hvorfor? Læserne kan give deres eget bud på et kunstnerisk udtryk via dagens forside af JP Aarhus. Farvelæg forsiden efter eget valg og smag, og send den til redaktionen. Man kan også finde forsiden på jp.dk/aarhus, printe og farve den eller farvelægge den digitalt. Læsernes bud på kunst vil siden blive offentliggjort i JP Aarhus og på jp.dk/aarhus. Læserkunsten sendes til: Jyllands-Posten, JP Aarhus, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J eller på mail til: jpaarhus@jp.dk.

Kultur og antinatur?

Udstillingen slutter i det sydlige Aarhus, hvor den tyske kunstner Katharina Gross allerede for en uge siden stjal overskrifterne i forarbejdet til sit opsigtsvækkende kunstværk ”Untitled”. Som en løbende flødeis på en varm sommerdag flyder hendes neonhvide/lyserøde akrylmaling fra toppen af Mindeparken ned mod vandet over buske, træer og græs. Som hun forklarede avisen onsdag, er idéen bag værket at »ødelægge folks illusioner om naturen« og tvinge os til at reflektere over vores skadelige indvirkning på den.

Længere inde i Tangkrogen slår naturen dog tilbage. Vand strømmer ud af en forulykket Volkswagen Golf, der hænger fra en bugserende lastbil. Kunstnerne Anssi Pulkkinen og Taneli Rautiainen afbilleder menneskets hastige udviklingstrang på evolutionens motorvej, hvor naturen før eller siden omslutter os alle. Til de dystre undertoner tjener Aarhus Bugt som smuk scenografi.

Lyset og de grønne toner vender tilbage ud mod Ballehage, hvor en kæmpe kvadratisk pavillion er slået op. ”Do We Dream Under the Same Sky”, står der skrevet langs siderne af pavillonnen med kasser af græs. Pavillonen, der er skabt af kunstneren Rirkrit Tiravanija, bliver i juni og juli centrum for offentlige debatter, foredrag, film og madlavning med udgangspunkt i lokale og bæredygtige råvarer.

»Normalt kalder vi Aros et mentalt fitnesscenter. Med ”The Garden” er det udvidet til en mental fitnessarena,« konkluderer Erlend Høyersten, der lægger vægt på, at naturen på lige fod med kunsten hele tiden skal være til genforhandling.

Med udstillingerne ”The Present” og ”The Future” sætter Aros de kommende måneder kunsten fri til rig mulighed for inspiration og debat. Både i den aarhusianske baghave og ud over hækken til resten af verden her i kulturhovedstadsåret.

Værket ”Vester Allé 7” skal vandes med jævne mellemrum. Kunstnerne Ackroyd & Harvey har beklædt facader i hele verden med rigtig græs. Foto: Gregers Tycho
THE PRESENT & THE FUTURE ARoS pressemøde på de to sidste dele af ARoS triennalen The Garden - End of Times, Beginning of Times. The Present og The Future Do we dream under the Same Sky / Rirkrit Tiravanija, Nikolaus Hirsch, Michel Müller.
Katharina Groos’ omdiskuterede værk ”Untitled” er blevet en attraktion i sig selv med selfies og turistposering. Foto: Gregers Tycho
THE PRESENT & THE FUTURE ARoS pressemøde på de to sidste dele af ARoS triennalen The Garden - End of Times, Beginning of Times. The Present og The Future Constrained view. Anssi Pulkinnen & Taneli Rautiainen
THE PRESENT & THE FUTURE ARoS pressemøde på de to sidste dele af ARoS triennalen The Garden - End of Times, Beginning of Times. The Present og The Future Tempus Circularis Fagus Sylvatica - Rune Bosse
Udsigten fra ”Your Rainbow Panorama” må vige pladsen for vanddamp i det immaterielle værk ”Untitled”. Foto: Gregers Tycho

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.