2.000 år gammel, men stadig som ny

Aarhus Teater genopsætter nu den evigt aktuelle rockopera ”Jesus Christ Superstar”.

Artiklens øverste billede
Aarhus Teater tager fat på sin næste store forestilling. Musicalen Jesus Christ Superstar. Den første læseprøve på den nye opsætning. Simon Mathew spiller hovedrollen i den kommende forstilling på Aarhus teater.

Simon Mathew er i chok.

»Jeg skal lige finde mig selv,« siger han.

Han har lige siddet sammen med alle dem, der på den ene eller den anden måde er en del af Aarhus Teaters nye opsætning af musicalen – eller måske nærmere rockoperaen – ”Jesus Christ Superstar”.

Det er historien om Jesu sidste dage, set fra vennen og disciplen Judas’ perspektiv. Masserne hylder Jesus som en superstar, men Judas bliver bekymret og mærker tvivlen gnave. Resten er historie, som man siger.

Det er første gang, at de alle er samlet her i teatrets snedkersal, skønt flere kender hinanden på kryds og tværs. Opgaven lige nu er at høre, hvad instruktøren Elisabeth Linton har af planer med forestillingen, hvordan scenografien kommer til at tage sig ud, og hvordan de alle skal klædes på til opgaven.

Det er derfor, Simon Mathew er i chok. For det bliver helt utroligt godt, mener han, der har hovedrollen som Jesus – og i øvrigt spiller over for sin svoger, Mikkel Kaastrup-Mathew, der har rollen som Judas.

En fan af politisk teater

Især er den 33-årige Simon Mathew begejstret for Elisabeth Lintons planer om at grave et spadestik dybere og vise mennesket bag Jesus, Judas, Maria Magdalene og alle de andre fra denne historie om de sidste dage i Jesu liv fra indtoget i Jerusalem til langfredag på Golgata.

Instruktøren Elisabeth Linton (t.v.) taler med en af skuespillerne, Cecilie Stenspil, der har rollen som Maria Magdalene. Foto: Gregers Tycho

Man kommer til at følge manden, der er født på samfundets bund, hvor frygt, angst og tvivl er et livsvilkår, ligesom ensomhed og udsathed er det.

»Jeg er en kæmpe fan af politisk teater. Man kan sagtens drage paralleller mellem Jesus og Che Guevara eller Mahatma Ghandi. Selvfølgelig skal vi have al snavset, det beskidte og det uhyggelige med, for religion og tro eller ej: Det er historien om et menneske, der ville det bedste. Det bliver meget ægte, og det giver total mening,« siger han.

Det sceniske bliver ikke til at tage fejl af: Scenen bliver så mørk som på bunden af en brønd.

Fra samfundets bund

Elisabeth Linton vil ikke gengive det sædvanlige billede af Jesus, men derimod vise en mand, der var mørk, faderløs og udstødt, og som blev henrettet på en måde, der som regel kun overgik slaverne og andre fra samfundets bund.

I hendes udgave er Judas heller ikke ond, han er tværtimod stykkets »identifikationspunkt, for det er ham, der stiller alle spørgsmålene, som man sidder med som publikum. F.eks. hvorfor han absolut vil til Jerusalem«, fortæller instruktøren.

»Jeg tænker Jesus og Judas som bedste venner, der startede projektet sammen. Judas’ opgave var utaknemmelig, men man kan jo sige, at uden korsfæstelsen og den efterfølgende genopstandelse, var kristendommen ikke opstået.«

Hun ser desuden Kong Herodes som en forkælet teenagekonge, der vil have, hvad han peger på.

Skræmmende aktuel

Elisabeth Linton synes faktisk, at forestillingen er mere aktuel, end godt i virkeligheden er.

»Jesus kom med et radikalt budskab om, at vi alle er lige, og at der ikke er nogen, der er bedre end andre. Der er stadig brug for det budskab, måske mere end nogensinde,« mener hun.

»Her, 2.000 år efter, er der stadig brændstof i den historie.«

Hun fortæller de lyttende medvirkende om, hvordan musicalen vakte skandale i New York ved premieren, blev lukket ned i Sydafrika, fordi den var blasfemisk, og det samme i Ungarn, men med den modsatte forklaring: Religiøs propaganda.

»Uanset hvor man står i forhold til religion, har alle en relation til den historie. Tim Rice og Andrew Lloyd-Webber, der skabte rockoperaen, har taget hist og pist fra Det Nye Testamente og har digtet videre. Her lægger vi så også os selv ovenpå,« siger hun og beskriver den som et »følelsernes kraftværk, hvor stykkets modtagelseshistorie afspejler dets kompleksitet«.

Forsalget til ”Jesus Christ Superstar” er sat i gang.

»Vi har allerede solgt 14.000 billetter af de 24.000, der er i salg,« siger pressechef Morten Daugbjerg om rockoperaen, som blev udødeliggjort i Danmark af bl.a. Allan Mortensen, Eddie Skoller og Sanne Salomonsen i 1971, og som blev spillet på Aarhus Teater i 1993, dengang med bl.a. Anders Baggesen og Bue Wandahl på scenen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.