Danske Bank: regningen var stilet til den forkerte

Realdania By og Byg og Danske Bank har nu fået betalt de beløb, som virksomhederne skyldte kommunen.

Travlhed og en forkert modtager. Sådan lyder forklaringerne på, hvorfor nogle af de største skyldnere blandt virksomheder med gæld til Aarhus Kommune ikke har betalt deres regninger til tiden.

Da Aarhus Kommunes afdeling for Borgerservice for JP Aarhus trak listen over virksomhederne med den største gæld til kommunen pr. 1. januar 2017, figurerede Danske Bank med en gæld på 188.495 kr.

»Vi kan bekræfte, at den pågældende betaling blev forsinket, da den ikke var stilet til den rigtige person i banken. Det har vi været i dialog med kommunen om, så det er på plads nu,« oplyser Danske Bank i en skriftlig kommentar til, at banken stod på skyldnerlisten.

Restance på grund af fejl

Ifølge Borgerservice, der administrerer gælden til kommunen, blev pengene betalt i slutningen af januar, og restancen bundede i fejltagelser hos både kommunen og banken.

»Da vi trak listen, var Danske Bank i restance, men vi har ikke hjulpet dem med at sende regningen det rigtige sted hen,« konstaterer Alice Johnsen, konstitueret chef for Backoffice hos Borgerservice.

Øverst på gældslisten står en anden virksomhed med en gældspost på 283.474 kr., men her har Borgerservice udeladt navnet. Det skyldes, at virksomheden i en udtalelse til anmodningen om aktindsigt over for kommunen har svaret, at en offentliggørelse vil kunne betyde, at nogle kunder ikke vil købe hos virksomheden, og kommunen har således vurderet, at en offentliggørelse af navnet vil kunne skade virksomheden.

Disse skrupler har Realdania By og Byg og The Architecture Project, der skyldte kommunen henholdsvis 165.194 kr. og 136.536 kr., tilsyneladende ikke haft.

Hos Realdania By og Byg forklarer advokat Morten Raun, at beløbet drejer sig om fællesudgifter til ejerforeningen Dokk1, hvor Realdania By og Byg ejer det fuldautomatiske parkeringsanlæg.

»Regningen er i øvrigt på vej igennem vores faktureringssystem og var ved en forglemmelse ikke blevet betalt på forfaldstidspunktet grundet travlhed med udfærdigelse af årsregnskabet,« skrev Morten Raun i en mail til Borgerservice den 10. januar.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.