Cityforening ser frem til 4.000 nye parkeringspladser i midtbyen

Lav et nyt p-anlæg på godsbanearealet og lad bilerne køre direkte derind fra motorvejen og ad Værkmestergade langs banelegemet, lyder opfordringen fra Aarhus City Forening.

Artiklens øverste billede
Claus Bech, direktør for cityforeningen, hilser udsigten til 4.000 nye p-pladser i midtbyen velkommen. Foto: Gorm Branderup

Nye parkeringspladser, op mod 4.000 af slagsen i midtbyen, er sød musik for Aarhus City Forening. De indgår i oplægget til den nye såkaldte mobilitetsplan for midtbyen, som teknisk rådmand Kristian Würtz (S) er ved at lægge sidste hånd på.

»Vi ser med glæde, at rådmanden er lydhør og nu også sigter efter 4.000 NYE P-pladser i City og tænker bilerne fortsat ind i city. Og i særdeleshed ind på godsbanearealet, som tidligere foreslået af Aarhus City Forening af flere omgange,« lyder det fra Claus Bech, direktør for cityforeningen, hvis formål er at markedsføre midtbyen som et shopping- og oplevelsescentrum.

Som tidligere beskrevet i JP Aarhus er et af Kristian Würtzs mål med planen, at der skal etableres op mod 4.000 nye pladser i parkeringsanlæg i midtbyen. De skal primært skabes i de nye bydele som ved godsbanearealet, sydhavnskvarteret og amtssygehuset, men det skal også undersøges, om der kan skabes flere pladser i parkeringsanlæg i de gamle bydele f.eks. ved Trøjborgvej og Ingerslevs Boulevard.

Claus Bech opfordrer til at lette adkomsten til godsbanearealet ved få åbnet op ud til Åhavevej og motorvejen. Han henviser til, at det har Aarhus City Forening tidligere slået på høringsvar til kommunen, lige cityforeningen slog på tromme for det i sin årsberetning i fjor, hvori godsbanearealet blev udråbt til at være et oplagt sted for et nyt og fremtidssikret p-anlæg. I beretningen hed det sig bl.a.:

»Vi foreslår derfor direkte tilkørsel fra Motorvej Syd ad Åhavevej – altså en forlængelse af Værkmestergade langs banelegemet ude fra motorvej syd og ned på godsbanearealet. Gerne et P-anlæg, som kan rumme minimum 5.000 biler, som på sigt kan tage presset af byens øvrige p-huse frem mod år 2030, hvor alle fremskrivninger af privatbilismen tyder på op mod en fordobling af den trafikmængde, som vi kender i dag. Bilen er som bekendt kommet for at blive.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.