»Dokk1 vil se pæn ud, når man kigger på den inde fra byen.«

Udskiftningen af skandaleplader på Dokk1 går hurtigere end planlagt, og stilladserne vil ikke skæmme åbningen af kulturbyåret, siger stadsdirektøren.

Artiklens øverste billede
Udskiftningen af skandalepladerne på Dokk1 sker hurtigere end ventet, og snart står der kun stilladserne på østsiden. Foto: Joachim Ladefoged

Når tusindvis af aarhusianere den 21. januar under den storstilede åbning af året som europæisk kulturhovedstad går med lysende lanterner i optog gennem byen ned mod havnen, vil de få et billede af Dokk1 uden skæmmende stilladser.

Udskiftningen af de problematiske MgO-plader, der har medført omfattende skader på prestigeprojektet, holder nemlig tidsplanen. Ja, faktisk går udbedringerne hurtigere end forventet, lyder det fra stadsdirektør Niels Højberg, borgmesterens afdeling, som Dokk1 refererer til.

»Dokk1 vil se pæn ud, når man kigger på den inde fra byen. Når man kommer ned med det store optog ved åbningen, vil Dokk1 være stilladsfri, når man kigger på den fra den vinkel, man kommer fra oppe fra byen,« siger stadsdirektøren, der oplyser, at hele strækningen ved Kystvejen vil være fri for stilladser den 21. januar.

Uegnede plader

Som tidligere afdækket i JP Aarhus skal samtlige 6.400 kvm MgO-plader i Dokk1 udskiftes, ligesom de omfattende skader, som disse problematiske vindspærreplader allerede har medført på aarhushistoriens dyreste anlægsprojekt, skal udbedres. Pladerne – der er brugt i den 1,9 mia. kr. dyre Dokk1 og i en række andre byggerier landet over for bl.a. at holde vinden ude – er uegnede til det danske klima, fremgår det af en rapport fra 2015 lavet for Byggeskadefonden.

Faseopdelt facadearbejde

Derfor blev facadentreprenøren Kai Andersen A/S i september hyret til at udskifte pladerne og reparere Dokk1.

For at tilgodese planerne for Dokk1 i forbindelse med den officielle åbning af kulturbyåret blev den forventede otte måneder lange renovering delt op i to faser. Således skulle facaderne ved indgangspartiet mod vest og mod syd ved vejbroen færdiggøres først og stå klar den 21. januar.

Dette arbejde kan Kai Andersen A/S sætte flueben ud for tidligere end tidsfristen.

»Vi har lovet, at vi er færdige på fredag på sydsiden. Stilladset er nede nu, og vi er i gang med at pudse vinduer, så det når vi,« lød det fra afdelingsdirektør Allan Helledie først på ugen.

Vestsiden af Dokk1 blev færdiggjort i begyndelsen af december, fortæller Allan Helledie. Han forventer, at stilladserne på nordsiden – henimod Navitas – i løbet af januar kan fjernes. Herefter vil Dokk1’s østlige facader være pakket ind i stilladser, mens udbedringsarbejdet færdiggøres inden den 1. maj.

Niels Højberg konkluderer om arbejdet:

»Sydsiden og vestsiden er færdige som aftalt, og det nordvestlige hjørne er forud for tidsplanen og vil også være færdigt til den 21. Så det går hurtigere end planen.«

Budgettet lader til at holde

Udbedringerne er budgetteret til at koste 24 mio. kr., og dertil kommer rådgivning og uforudsete udgifter. Men indtil videre er Kai Andersen A/S ikke stødt på ubehagelige overraskelser, som udløser en ekstraregning, og det regner Allan Helledie heller ikke med sker.

»Så skal der ske noget til sidst, og det tror jeg så ikke på,« siger Allan Helledie, der konstaterer, at skadernes omfang er som forventet ud fra tidligere undersøgelser.

Således konstaterede Teknologisk Institut i en rapport i maj, at ud over pladerne skulle også skruer, dele af aluminiumsbeklædningen og isolering formentlig fornys.

Kommunen har rejst krav over for totalrådgiver Schmidt Hammer Lassen Architects og entreprenøren NCC. Ifølge Niels Højberg har det juridiske slagsmål om regningen lange udsigter, men han understreger, at kommunen har tegnet en udvidet forsikring.

»Det gør selvfølgelig, at vi tror, at vi kan være skadesløse i den her diskussion,« siger stadsdirektøren.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.