Talentfulde unge lærer at træde i dramatisk karakter

Gennem en treårig workshop lærer 18 unge musikalske talenter på egen krop, hvad musikdramatik er, når Den Jyske Opera skal sige det.

Artiklens øverste billede
»Jeg må sige, at det er en daglig glæde at se, hvor meget de unge tager fra, og hvor umanerlig veltilpasse de er med at arbejde og udvikle sig sammen,« siger Lene Juul Langballe, der er producent på Den Jyske Opera, som har etableret en workshop, TalentU. Der er en ny audition til foråret, hvis man har lyst til at lege med. Her øver Inger Margrethe Holt Povlsen (t.v.) og Ida Bang Hansen kropsholdning. Foto: Christian Klindt Sølbeck

De er kommet uden fordomme om opera, de 18 unge mennesker, som lige nu træner i en workshop på Den Jyske Operas talenthold, TalentU. De er bare interesseret i sang og musik, og i at lære at bruge den kropslige og kreative energi rigtigt på en scene.

Alle 18 har et meget konkret mål, for når operaens næste forestilling, ”Intet”, har premiere den 4. februar næste år, skal de med på scenen som kor.

Det er her, at Den Jyske Operas interesse kommer ind. Den vil gerne stimulere unges interesse for klassisk musik og opera og udvikle unge talenter og dermed et vækstlag for kommende operasangere.

Talentet har de alle. De blev udvalgt blandt 75 interesserede ved en audition i sommer og har på forhånd bevist, at de ikke bare kan synge, men også bevæge sig, mens de gør det. De har spillet og sunget i bands og kor, så deres unge alder til trods – de er mellem 15 og 20 år – har de en vis erfaring, fortæller Lene Juul Langballe, der er producent for formidling på Den Jyske Opera og står for den kreative workshop.

Fremgang dag for dag

På TalentU skal de over tre år ikke bare udvikle deres sangstemme, men også lære at samarbejde, improvisere og finde ressourcen i at bruge sin krop til at skabe energi.

Fra venstre er det Line Wulff Pedersen, Signe Devika Christensen, Erik Fjendbo Lindstrøm og Malte Øster, der laver tillidsøvelser, som er en væsentlig del af samarbejdet på scenen. Foto: Christian Klindt Sølbeck

Det lyder teknisk, men faktisk er det et stykke udviklingsarbejde, hvor man kan se fremgangen dag for dag, siger Lene Juul Langballe, der har det som sit mantra, at der skal være en kontinuerlig udvikling.

»Samtidig lærer de, hvordan man skelner mellem det private og det personlige,« siger hun og uddyber forskellen: Det private er det, der kun gælder en selv, det personlige er det, der både er noget for den enkelte og almengyldigt. Retter man på sit tøj eller klør sig i ansigtet, er det privat og skal ikke med ind på scenen, men hvis man føler frygt eller tillid er det personligt og skal kunne mærkes på scenen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.