Nyt tilbud for musik-iværksættere på vej

Promus vil tilbyde et nyt iværksætterprogram for nye musikvirksomheder. Music City Aarhus skal styrke de internationale netværk.

Artiklens øverste billede
»Musikken er her, og spillestederne er her også, men musikken er en dobbelt størrelse, hvor der både er plads til det kunstneriske og det kommercielle, og vi kan godt bruge noget mere musikbranche i Aarhus« fortæller Jesper Mardahl, leder af Promus, der har base i det tidligere Huset ved Vester Allé, hvor også musikvirksomheder som Rosa, Spot og Gaffa har til huse.

Der er musikbusiness for millioner i Aarhus.

Men der er plads til mere.

Det er budskabet hos Promus – center for rytmisk i Aarhus – der er på vej med en ny iværksætterordning, som søsættes efter nytår.

»Musikken er her, og spillestederne er her også, men musikken er en dobbelt størrelse, hvor der både er plads til det kunstneriske og det kommercielle, og vi kan godt bruge noget mere musikbranche i Aarhus. Blandt andet derfor vil vi til nytår forsøge at etablere en ny iværksætterordning for at skabe nye musikvirksomheder, hvor der kan ansøges på baggrund af et projekt, man arbejder med. Planen er, at vi tilbyder en kontorplads, et netværk og en mentor, plus vi giver en økonomisk støtte på 15.000 kr.,« fortæller Jesper Mardahl, leder af Promus, der har base i det tidligere Huset ved Vester Allé, hvor også musikvirksomheder som Rosa, Spot og Gaffa har til huse.

Ansøgerne skal ikke være bands eller events, men projekter, som kan blive til virksomheder med fokus på musik.

»Det kan være 1.000 forskellige ting som f.eks. digital udvikling af musik, formidling, produktion, musikbranding, musik til reklamer og film eller projekter med et internationalt aspekt. Vores plan er at invitere ansøgere ind i løbet af efteråret, så der kan sættes gang i tre-fire projekter efter nytår,« siger Jesper Mardahl.

Som nævnt på forsiden af avisen omsætter musikvirksomhederne i Aarhus for op mod 1,8 mia. kr. årligt ifølge en ny Epinion-undersøgelse.

For at videreudvikle branchen er Music City Aarhus stiftet som et nyt initiativ, der skal styrke musiklivets forskellige aktører med afsæt i rapporten ”The Mastering Of A Music City”, der er lavet af Music Canada i 2015.

Idéen er, at musiklivet i en by kan være en drivkraft for udvikling og vækst.

»Music City skal udvikle sig som et internationalt netværk, hvor vi udveksler viden og musik. Det er bl.a. oplagt at bruge kontakterne i forhold til de bands, vi arbejder med at udvikle, så de kan få de internationale kontakter, vi arbejder med. Vi har f.eks. gode kontakter i Tyskland, som er verdens tredjestørste musikmarked, og Tysklands vigtigste musikby, Hamborg, er jo meget tæt på,« siger Jesper Mardahl.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.