Graffitimaler: Det stopper ikke her

Aarhus Letbane A/S kan godt forvente, at det som nyt selskab vil have graffitimalernes opmærksomhed, fortæller graffitimaler og forfatter.

Artiklens øverste billede
Letbanetoget var knap nået til Aarhus, før nyheden var spredt på Facebook-fælleskabet Graffiti Art Århus. Mindre end et døgn senere var hærvæket mod toget en realitet. Foto: Kjeld Abel

»Aarhus Letbane er ankommet.«

»Tak for tippet,« lyder svaret ledsaget af to likes.

Dialog hentet fra Facebook-fællesskabet Graffiti Art Århus onsdag den 22. juni kl. 22.25 med et foto af blokvognen, som kører under Ringgadebroen med den første Stadler Variobahn-sporvogn, til Aarhus Letbane.

Få timer senere fik vagter fra Stadler jaget formodede graffitimalere væk fra området, mens toget endnu stod på blokvognen – klar til præsentationen torsdag morgen.

Næste formiddag blev toget under stor pressedækning kørt ind i remisen. Natten til fredag lykkedes det graffitimalere at komme ind til toget og male det på begge sider. Ifølge Eske Touborg Matthiesen, ejer af firmaet Graffiti Aarhus og forfatter til ”Graffiti Håndbogen”, er der stor prestige i at være den første, der maler et letbanetog. Men selv om det nu er sket, vil de øvrige tog, som vil ankomme de kommende måneder, også være interessante for graffitimalere.

En ny æra

»Det er prestige i at få lov til at male det første tog, fordi det er en ny æra, der begynder. Herefter tror jeg, at der vil være samme interesse, som der er for at male DSB’s tog,« siger han med henvisning til, at de også jævnligt bliver udsat for hærværk.

Man skal tages på fersk gerning. Faktisk skal man nærmest tages med dåsen i hånden og maling på fingrene.

Eske Touborg Matthiesen, ejer af firmaet Graffiti Aarhus og forfatter

Eske Touborg Matthiesen oplyser, at han trods sin baggrund med spraydåserne selv tager afstand fra at male på tog.

»Det giver ikke mig et kick, men det er stadig en del af kulturen, og jeg har selv skrevet en lærebog om, hvordan man kommer i gang med at male graffiti, men dog ikke om at male på tog,« fortæller han.

»Jeg har prøvet at slå mit navn fast ved at vise den positive side af graffitien. Jeg har været ude og undervise kognitivt udfordrede børn i skoler, og jeg har hjulpet unge igennem deres problemer. De har fundet noget fedt, som de gider bruge deres tid på i stedet for at gå rundt og have det dårligt i et eller andet træls boligområde. Jeg kan ikke sige til 12-årige, at de skal lade være med at male på tog og så selv gå ud og gøre det. Det vil være helt ret dobbeltmoralsk,« erkender han.

Kunsten kører rundt

Idéen med at male på tog begyndte ifølge ham i New York-bydelen the Bronx i begyndelsen af 1980’erne. Her fandt graffitimalere ud af, at hvis de malede på togene i stedet for på broer og mure, var der flere, som ville se deres kunst.

»Det handler om at få sit navn ud flest steder, og graffitimalernes navne kom hurtigt ud og rundt med togene, og det blev også set i Brooklyn og Queens. Du viser: Hey, det her kan jeg uden at blive taget,« fortæller han.

Aarhus Letbane har, som tidligere omtalt i JP Aarhus, tænkt sig at køre alle togene ind på det lukkede baneområde om natten, sætte både vagter på og videoovervåge området.

Alligevel tvivler Eske Touborg Matthiesen på, at de kan holde graffitimalerne ude.

Graffiti på hele vognen

»De kan jo prøve, men som MC Clemens siger i sin rap, kommer graffitimalere igennem det hele, hvis de vil det nok. Sådan er det her i livet. Når man virkelig vil noget, skal man nok komme til det,« siger Eske Touborg Matthiesen.

Jeg har prøvet at slå mit navn fast ved at vise den positive side af graffitien. Jeg har været ude og undervise kognitivt udfordrede børn i skoler, og jeg har hjulpet unge igennem deres problemer.

Eske Touborg Matthiesen, ejer af firmaet Graffiti Aarhus og forfatter

Aarhus Letbane vil også forsøge at få fjernet graffiti, inden togene kommer ud at køre. Vil det betyde noget for graffitimalernes motivation?

»Det tror jeg, for hensigten er, at alle skal se det. Men jeg ved ikke, hvad de tænker. Det er deres sag, og ikke min,« siger han.

Ifølge Eske Touborg Matthiesen er der forskellige typer tog-graffiti. Der findes såkaldt window-down, hvor der males under vinduerne og ned over toget. Der er også whole-car, hvor man maler en hel togvogn.

»Og så er der noget, der hedder et whole-train, som er flere vogne, der er koblet sammen. Det er ret omfattende og forbundet med stor prestige at lave sådan et. Mange fotograferer deres graffiti til deres egen blackbook og viser det til gode venner og holder det for dem selv,« fortæller han.

Graffitimaleren fortæller, at mange graffitimalere slipper af sted med det, fordi det er svært for politiet at bevise.

»Man skal tages på fersk gerning. Faktisk skal man nærmest tages med dåsen i hånden og maling på fingrene. Hvis politiet får fat i ens blackbook, vil man kunne argumentere for, at man ikke selv har lavet det.«

Efterlader visitkort

Til gengæld er der talrige eksempler på, at graffitimalere, som er blevet afsløret, også er blevet dømt for tidligere tilfælde af hærværk, fordi de efterlader deres signatur – tag – på graffitien. Men det får dem ifølge Eske Touborg Matthiesen ikke nødvendigvis til at stoppe.

»Jeg har læst bøger, hvor folk beskriver, at de er blevet knaldet og sidder og fortryder i arresten. Men så snart, de er ude igen, går de samme nat ud og maler det næste tog. Sådan er livet, hvis man er graffitimaler. Der er en risiko.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.