Den kulturelle succes drypper på hele Aarhus

Kultur: Byens kulturinstitutioner soler sig i succes. Det smitter af på hele byen.

Artiklens øverste billede
Nabobygningerne Musikhuset og Aros har haft masser af besøgende i denne sæson. Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup

Erlend Høyersten bliver slemt skuffet, hvis ikke besøgstallet på Aros i år når nye højder.

600.000 gæster har inden årets udgang købt en billet til at komme ind at se, hvad museet har at byde på. Hertil kommer alle de, der kommer ind for at slappe af i cafeen eller shoppe i butikken, siger direktøren for kunstmuseet.

»Vi har nogle meget stærke udstillinger med Robert Mapplethorpe og Grayson Perry lige nu, som nok skal trække folk til,« siger han og nævner, at en undersøgelse har vist, at 57 pct. af turisterne i Aarhus nævner Aros som en grund til at komme til Aarhus. At byen samtidig har fået omtale og anbefalinger i internationale medier, drypper også på Aros, siger han.

»Artiklerne er altid illustreret af et foto af vores bygning med regnbuen på taget,« siger han og tilføjer, at også den 50 meter lange installation, ”Valkyrie Rán” af den portugisiske kunstner Joana Vasconcelos, der til efteråret vil bugte sig gennem Aros på tværs af niveauerne, vil skabe tiltrækkende opmærksomhed.

Lytter til gæsterne

I nabobygningen er musikhusdirektør Jan Christensen på samme måde en både glad og optimistisk mand.

»Belægningsprocenten er 85 mod 75 sidste år, og billetsalget er 17 pct. højere for årets første fem måneder,« siger han om musikhuset, der i 2015 havde 507.973 gæster og omsatte for 94,6 mio. kr. i sit bedste regnskab nogensinde.

Musikhuset har netop lavet en tilfredshedsundersøgelse blandt de 75.000 gæster i huset, der har købt deres billetter elektronisk. 40.000 har svaret, og de 97 pct. har svaret, at de er tilfredse til meget tilfredse med at komme i huset. Men de havde også nogle kritiske kommentarer.

Bl.a. syntes de, at det tog for lang tid at få en drink i pausen og at betale for parkering efter forestillingen.

»Derfor har vi indført ”Nem pause”, så man på forhånd kan købe noget at drikke for 65 kr. pr. person og i pausen kan gå hen i et særligt område og selv skænke det op, man vil have. Det får flere og flere øje på. Desuden kan man købe en p-billet for 45 kr. inden forestillingen,« siger Jan Christensen.

Snart vil der blive sat flere informationsskærme op, ligesom billetsalget skal indrettes på tidssvarende vis.

Engang var maj, juni og juli stille måneder i musikhuset, men også det er der lavet om på, siger han.

»Nu er maj en af de travleste, fordi vi ofte har en musical da. Denne juni er også godt booket op, bl.a. fordi vi har EM-fodbold i Musikhushaven, på tirsdag spiller Mumford & Sons for 4-5.000 gæster på Amfiscenen og i juli er der jazzfestival.«

På Moesgaard Museum konstaterer direktør Jan Skamby Madsen, at museet har fået en fin start på 2016:

»Vi har budgetteret forsigtigt med 360.000 besøgende i år, og vi har allerede nået 160.000, inden vi har taget hul på højsæsonen.«

National succes

I 2015 havde museet 517.000 besøgende. Heraf var godt 10 pct. turister, og det tal stiger til 20-25 pct., tror han, der på den måde direkte kan mærke den internationale omtale af Aarhus. Den nationale omtale tæller dog også – museet har nok størstedelen af sine gæster fra nærområdet, men hovedstaden kommer ind som en klar nummer to.

Den Gamle By tager for alvor fat på sin højsæson i næste uge. Museet havde 476.000 gæster i 2015 og er med 123.142 gæster til nu allerede 7 pct. foran samme tidspunkt sidste år.

»Den Gamle By er et helt andet museum end for bare 10 år siden,« siger direktør Thomas Bloch Ravn.

»At vi har 1970’erne med, er blevet kendt verden over. Jeg havde besøg af nogle fra Miami, der arrangerer krydstogter og de var meget imponerede over både det H.C. Andersen-element, der er over museet, og over, at man her kan se den skandinaviske velfærdsmodel i fuld udbredelse, som de sagde.«

Han håber på almindeligt dansk sommervejr med byger der går og kommer, for hverken hedebølge eller skybrud er godt for besøgstallet.

I Erhverv Aarhus glæder direktør Bente Steffensen sig over kulturens succes.

»Sport og kultur er vigtige områder. At det går så godt for dem, gør byen mere attraktiv for ikke bare turister, men også for kommende medarbejdere til byens virksomheder. De er lettere at tiltrække, når byen har så meget at byde på,« siger hun.

Det gælder også de mange gastronomiske tilbud, der er blevet en fast del af byen, siger hun.

»Det, at nogle restauranter har fået Michelin-stjerner, får andre restauranter til at oppe sig. På samme måde bliver kulturhovedstadsåret et vindue mod verden. 2017 skubber og trækker Aarhus i den rigtige retning – det bliver fedt at være en del af.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.