Varm velkomst til ny sporvogn

Ankomst: Både sporvognsentusiaster og graffitimalere var klar til at tage imod, da den første letbanesporvogn ankom til Aarhus natten til torsdag.

Artiklens øverste billede
Sporvognsentusiaster var flittige med kameraet, og de kunne ikke vente med at se den nye Stadler Variobahn på dansk jord. De kørte derfor onsdag til grænsen for at følges med den tyske blokvogn det sidste stykke vej op gennem Jylland. Foto: Casper Dalhoff

Den lange Stadler Variobahn-sporvogn triller varsomt af blokvognen på Aarhus Letbanes område vest for Ringgadebroen. De sidste meter af den 615 km lange tur fra Berlin tilbagelægges med yderste forsigtighed. En gruppe tilskuere fotograferer og filmer.

Da alle hjulsæt kl. 08.20 har kontakt med aarhusianske skinner, bryder tilskuerne ud i klapsalver.

En 45 år lang sporvognsfri periode i Aarhus er slut.

»Det er et historisk øjeblik,« fortæller Torben Liebst fra Sporvejshistorisk Selskab.

Han er 72 år og har, oplyser han, siden han var 7 år, taget omkring 100.000 billeder af sporvogne og busser.

»Hvor er det en flot og moderne sporvogn. Vi håber, at vi også får dem på Ring 3 i København i 2024.«

Han og kollegerne, Wagn Larril og Morten Engelbrecht, kunne ikke vente til torsdag morgen med at se den nye Stadler Variobahn på dansk jord. De kørte derfor onsdag til grænsen for at følges med den tyske blokvogn det sidste stykke vej op gennem Jylland.

»Vi kørte lige efter ledsagevognen ad E45 og tog billeder undervejs. I nat overnattede vi på Hotel Cabinn, så vi kunne være klar til det store øjeblik her til morgen. Vi bliver her nok lidt endnu og kigger, og så skal vi tilbage til København. Men det har været hele turen værd,« forsikrer Torben Liebst.

Natlig transport

For at forstyrre trafikken mindst muligt, har den langsomt kørende blokvogn været tre dage undervejs og kun kørt om natten. Toget til 30 mio. kr. er det første af i alt 26 vognsæt, som alle skal ud på samme rejse.

Letbane-direktør Claus Rehfeld Moshøj besøgte i maj togproducenten Stadlers testcenter i Velten nord for Berlin, da netop denne sporvogn var bygget færdig.

Han er meget tilfreds med, at den ved midnatstid natten til torsdag ankom sikkert til Aarhus, så sporvognen torsdag morgen kan præsenteres flot og skinnende for de inviterede gæster og den aarhusianske presse. Sporvognsentusiaster er nemlig ikke de eneste, som har en særlig forkærlighed for de nye tog.

Letbanetoget ankom torsdag morgen på blokvogn fra Berlin og blev sat på skinner uden for det nye værksted og kontrolcenter i Banegraven i Aarhus. Foto: Casper Dalhoff

»Graffitimalerne vidste tilsyneladende også, at det kom, så de var her i nat, men Stadler havde posteret folk til at holde vagt, så de fik dem jaget væk. Ellers havde vi nu stået og kigget på et tog med graffiti på,« fortæller Claus Rehfeld Moshøj, som med tilfredshed konstaterer, at toget nu er parkeret indendørs.

»Efter at have fulgt processen gennem to år er det fedt at se toget stå her på skinnerne. Nu skal vi til at teste, at det så også kan alt det, det skal kunne,« fortæller han med henvisning til den detaljerede gennemgang, som alle togene skal igennem.

Rådmand for teknik og miljø Kristian Würtz (S) er overbevist om, at aarhusianerne vil tage godt imod det nye offentlige transporttilbud.

»Folk bliver vildt begejstrede, og de folk, som ville have lukket nærbanen, vil komme til at æde deres gamle hatte. De vil også blive tilfredse,« siger rådmanden, som forudser, at letbanen også kommer til at bidrage med en god atmosfære i byen.

Ren og støjsvag

»Ud over at det bliver en oplevelse at køre med sporvognene, vil de glide elegant igennem byen og løse en stor transportopgave uden at støje ret meget. I dag kan man jo lugte partikelforureningen fra busserne, men i fremtiden bliver det helt rent,« siger han.

Sporvejshistorisk Selskabs trafikkonsulent Morten Engelbrecht vurderer med henvisning til bybanen i Bergen, som blev indviet i 2010, at letbanen kommer til at give Aarhus et løft.

»Bybanen har været en kæmpesucces og ført enorm vækst med sig – specielt omkring banen. De offentlige og private investeringer er nu 20 gange større end Bybanens pris, og banen er således blevet en effektiv generator for byudviklingen. Ikke bare i bykernen, men også i yder-kvartererne,« fortæller han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.