Virvar af problemer presser trafikken i Aarhus Ø

Byudvikling: Den nye havnebydel, Aarhus Ø, vokser med ekspresfart. Men det sker ikke uden mærkbare gener for beboere og gæster i området.

Artiklens øverste billede
Dagmar Petersens Gade må trods den tunge trafik undvære både cykelstier og fortove, hvilket skaber farlige situationer. Foto: Joachim Ladefoged

Et virvar af problemer sætter trafikken i prestigebydelen Aarhus Ø under pres.

Men hvad er det, beboere og gæster må leve med?

Befolkningstallet vokser hastigt i den nye bydel, men der er kun etableret én tilkørselsrute til alle fire øer på Aarhus Ø, og den går ad Dagmar Petersens Gade samt ad den smalle sidevej Esther Aggebos Gade. Her skal al beboer-, gæste- og entreprenørtrafik til og fra havnebydelen foregå – også til f.eks. Ø-haverne, svømmebanen og den populære strandbar.

Hverken Dagmar Petersens Gade eller Esther Aggebos Gade har cykelsti, og dele af vejen er uden egentligt fortov. Et øjenvidne har til JP Aarhus oplyst, at hun for nylig observerede en yngre kvindelig cyklist, der blev snittet af en lastbil og derefter væltede – dog uden at komme alvorligt til skade. Lastbilen fortsatte uden at stoppe.

Fodgængere henvises på dele af Dagmar Petersens Gade til færdsel enten direkte på vejen eller på en ujævn rabat af sten, grus eller græs. JP Aarhus har observeret både kørestolsbrugere og folk med barnevogne på vejbanen, hvor der bl.a. kører lastbiler med byggematerialer, bybusser og håndværkervarevogne.

Lastbiler med byggematerialer holder jævnligt helt op til krydset Dagmar Petersens Gade/Esther Aggebos Gade og nogle gange også i selve krydset samt på Esther Aggebos Gade. Det betyder, at den ene af to vejbaner kan være spærret, og at krydset undertiden er uoverskueligt.

En hel vejbane ved Z-huset er spærret af byggematerialer og ulovlige parkeringer. Foto: Kim Pauli

Entreprenører kan finde på at hensætte maskiner og byggematerialer på vejbanen.

Den voksende trafik til og fra Mols-Liniens kæmpemæssige hurtigfærger belaster også havnebydelen, fordi færgebilisterne kører via Nørreportkrydset, som er porten til Aarhus Ø, eller krydser Dagmar Petersens Gade for at komme til omkørselsvejen ved Hjortholmsvej, som er delvist lukket, fordi kommunen er ved at etablere vejbro og nyt energianlæg.

Dagmar Petersens Gade er lang og lige, hvilket tilsyneladende lokker mange trafikanter – såvel lastbiler, varevogne som privatbilister – til at køre stærkt på strækningen.

Aarhus Kommune er klar over, at forholdene ikke er optimale. Men opgaven med at sikre trafikken i en bydel under opførelse er en balancegang, forklarer ingeniør Helle Svantemann fra Aarhus Kommunes Center for Byens Anvendelse, der har ansvaret for anlæg af veje, trafikregulering og trafiksikkerhed.

Udvis hensyn

»Aarhus har vokseværk, og det har Aarhus Ø i hvert fald også. Udfordringen er at koordinere de mange bygge- og anlægsprojekter, så vi både sikrer, at det fungerer for vores borgere, trafikanter, erhvervsliv og de rejsende hos Mols-Linien, og samtidig sikrer fremdrift for entreprenørerne – både dem, der arbejder for de private bygherrer, og dem, som arbejder for Aarhus kommune,« siger Helle Svantemann.

Hun forklarer, at kommunen er i gang med at sætte skilte op på Dagmar Petersens Gade med en henstilling om, at alle trafikanter udviser hensyn.

»Vi anlægger fortove ved de færdige byggerier så hurtigt som muligt, og vi åbner op for stier og fortove så hurtigt som overhovedet muligt. Derudover holder vi et skarpt tilsyn ved Esther Aggebos gade,« siger Helle Svantemann.

Først i begyndelsen af 2017 får Aarhus Ø endnu en adgangsvej, når Bernhardt Jensens Boulevard åbner. Den skal løbe fra Nørreportkrydset helt op til Lighthouse og Z-huset, der ligger nordligst i havnebyen.

»Ved at vi anlægger Bernhardt Jensens Boulevard, kan vi i det nye år åbne op for endnu en adgangsvej til Aarhus Ø, en bred boulevard. Her forbereder vi samtidig letbanens anden etape. Det betyder, at vi – indtil letbanen kommer – kan benytte den ene halvdel af vejen til byggepladskørsel og den anden til beboerkørsel. På boulevarden anlægger vi også fortove og cykelstier,« siger Helle Svantemann.

Bernhardt Jensens Boulevard forventes at være klar til trafik først i 2017, men kommunen undersøger, om der forinden kan åbnes op for stikvejene fra Dagmar Petersens Gade – f.eks. ved Nikoline Kochs Plads, der kommer til at ligge mellem Dagmar Petersens Gade og boulevarden.

Men hvorfor er man først nu gået i gang med at færdiggøre Bernhardt Jensens Boulevard?

»Det har ikke været muligt før, fordi vi simpelt hen ikke har haft de nødvendige arealer til rådighed. En masse ting skulle falde på plads, før vi kunne komme i gang med boulevarden – bl.a. opsigelse af lejeaftaler, ekspropriation af ejendomme samt omlægning af dele af Mols-Liniens færgeterminal,« forklarer chefkonsulent Steen Hestbæk fra Aarhus Kommunes bolig- og projektudviklingsafdeling.

Udlejningschef Kim Eiskjær Mogensen, Datea, glæder sig til, at Bernhardt Jensens Boulevard bliver færdig. Datea skal udleje de 397 lejligheder i Havneholmen, der ejes af Topdanmark og PenSam. Selv om der ikke er problemer med at afsætte boligerne – 118 er færdiggjort og af dem er 100 allerede lejet ud – får Datea mange spørgsmål fra interesserede om de trafikale problemer i Aarhus Ø.

»Det bliver helt sikkert bedre, når den nye brede vej er færdig, for så kan Havneholmens beboere køre ad boulevarden og dreje direkte ind på den ø, som byggeriet ligger på, i stedet for at være nødt til at tage omvejen ad Dagmar Petersens Gade,« siger Kim Eiskjær Mogensen.

Denne kvinde kunne ikke finde noget fortov og må derfor benytte vejbanen. Foto: Joachim Ladefoged

Politiet: Der er udfordringer

Vicepolitiinspektør Kristian Juliussen fra Østjyllands Politi er opmærksom på, at der er udfordringer med de trafikale forhold i Aarhus Ø. Politiet har kontaktet vognmænd, der kører med lastbiler i havnebydelen, og der vil løbende blive holdt øje i området, lyder det fra vicepolitiinspektøren. Han opfordrer i øvrigt til, at alle kører efter forholdene.

Joshua Krogager, som er teamleder for kommunens parkeringsvagter, oplyser, at hans folk jævnligt kommer i Aarhus Ø.

»Vi uddeler selvfølgelig de parkeringsafgifter, vi skal. Men vi kan ikke være i Aarhus Ø hele tiden, og der er også grænser for, hvad vi kan gøre. Vi kan jo kun håndhæve de regler, der gælder i området,« siger Joshua Krogager.

En af de ting, der kan være generende for trafikken, er af- og pålæsning af byggematerialer. Men ud over at være nødvendige er af- og pålæsningerne faktisk tilladt, også selv om de sker i en zone med parkering forbudt.

»Men selvfølgelig skal det hele foregå på en hensigtsmæssig og sikker måde, og det er vi i en løbende dialog med entreprenørerne om,« siger chefkonsulent Steen Hestbæk.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.