Plan om nyt højhus ved Dokk1

To investorer har opkøbt flere huse ved Europaplads. De tænkes nu revet ned for at give plads til et moderne højhusbyggeri.

Artiklens øverste billede
Sådan er byggeriet tænkt i størrelse med lave bygninger i forgrunden og højhuset på17 etager i baggrunden. Facaderne får ikke nødvendig det viste udseende. Tegning: Schmidt Hammer Lassen Architects

Endnu et højhusbyggeri er på vej ved Aarhus Havn.

Tanken er at skabe en klynge af huse ved Europaplads mellem politigården og Mindegade og binde området bedre sammen – i respekt for prestigebyggeriet Dokk1.

Derfor bliver de i alt syv bygninger lavet i forskellige højder – lavest mod Mindegade og Dokk1 og højest mod politigården. Grønne terrasser og taghaver skal præge facaderne, forklarer aarhusianske Finn Bach Petersen, som står bag projektet sammen med Poul Kristiansen fra Silkeborg.

»Vi tror, området bliver et nyt centrum. Vi kan jo allerede nu se, at voldsomt mange valfarter til Dokk1 og miljøet ved åen,« fortæller han.

»Ideen er at lette adgangsforholdene fra den indre by til havnen. I øjeblikket skal man omkring Fredens Torv og Kurts Mor (en bodega, red.), derfor syntes vi og flere rådmænd, at det var en god måde at lave en ny adgangsvej til havnemiljøet.«

Seks år undervejs

Forberedelserne har nu været i gang i seks år i samarbejde med den kommunale forvaltning. Investorerne har opkøbt fire ejendomme, som skal rives ned og give plads til den nye klynge af huse.

»Både politikere, planfolk og stadsarkitekt har været inde over. Så vi tror, vi har ramt noget, som folk vil finde tilforladeligt,« fortæller Finn Bach Petersen.

»Højdemæssigt er vi meget opmærksomme på, at det ikke skal stige voldsomt mod Mindegade og Dokk1, derfor er der temmelig lavt mod Europaplads. Men så går det højere op mod bagrummet. Der planlægges ca. 17 etager – ca. 65 meter – på det højeste punkt og så ned i 10-14 etager og de seks etager mod Europaplads.«

Byggeriet bliver på i alt 22.000 etagemeter. Halvdelen tænkes udlagt som boliger, mens resten vil blive erhverv – butikker og kontormiljø. På gadeniveau forstiller Finn Bach Petersen og Poul Kristiansen sig et miljø præget af restauranter, caféer og butikker. Desuden planlægges en restaurant højere oppe i højhuset – på 7.-8. etage med tilknytning til et grønt plateau med udsigt over området.

I forbindelse med projektet planlægges en privat parkeringskælder med plads til omkring 200 biler.

Projektmagerne har valgt arkitektfirmaet Schmidt Hammer Lassen Architects, der også har tegnet Dokk1, fordi det kommende byggeri skal spille sammen med den store bygning over for.

»Vi er meget opmærksomme på Dokk1. Den er kommunen meget glad for, og det er vi også, for den og aktiviteterne inden i kommer til at spille en central rolle for livet i området,« fortæller han.

Hvad koster hele totalentreprisen?

Ukendt pris

»Vi kender ikke prisen endnu. Vi er inde i en fase, hvor arkitekter og ingeniører arbejder på projektet hver dag. De regner også på det, og vi får et overslag på en totalentreprise den 7. juli,« siger han.

Højhusprojektet kommer i offentlig høring i løbet af kort tid. Derefter skal kommunen udarbejde et forslag til lokalplan, og derefter venter endnu en høringsfase. Hvis lokalplanen vedtages i første halvdel af 2017, vil husene ifølge Finn Bach Petersen kunne bygges i løbet af et par år og således stå færdige i 2019.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.