Flyv fra Aarhus Havn til Den Lille Havfrue på 38 minutter

Artiklens øverste billede
Direktør Lasse Rungholm, Nordic Seaplanes, stiller Henrik Østergaards bagage ind i flyet inden takeoff. Foto: Tobias Nicolai

»Sidste udkald inden morgenflyet til København.«

Direktør Lasse Rungholm, Nordic Seaplanes, behøver ingen højtaler. Meddelelsen er da også mest ment som en lufthavnsparodi. De otte passagerer er til at overskue i gaten hos Damco Denmark på Østhavnsvej i Aarhus.

Det er første afgang på den nye vandflyrute mellem Aarhus og København, efter at myndighederne tirsdag gav den endelige tilladelse til en flyrute med otte daglige flyvninger.

Efter en kop morgenkaffe går passagererne om bord på det canadiskbyggede De Havilland DHC-6 Twin Otter-vandfly, som ligger ved flydebroen på den anden side af vejen.

Efter en kort sikkerhedsinstruktion opfordrer Lasse Rungholm passagererne til at benytte de hovedtelefoner, som sidder på armlænet. Så starter kaptajnen de to propelmotorer.

»Let’s get going, captain,« siger Lasse Rungholm, som på denne flyvning selv er copilot.

Flyet sejler lidt væk fra havnen, inden kaptajnen skubber i gashåndtagene i cockpittets loft. Først giver det nogle små stød, så planer flyet og øger hastigheden. Kort efter er vi i luften.

Få minutter senere passeres det hvide Sletterhage Fyr på Helgenæs om bagbord, mens vi har nordspidsen af Samsø om styrbord. Under os trækker en Mols-Linien-færge en hvid stribe efter sig.

Dagens flyvehøjde er 1.500 m, og hastigheden er 250 km/t.

Efter 18 minutter flyver vi ind over Sjællands Odde. Gule rapsmarker, nyudsprungne bøgeskove, vårgrønne og nypløjede marker passerer forbi som en gigantisk mosaik. Efter 30 minutter har vi Jægerspris Slot og det smukke Frederikssund under os, og herefter kan vi skimte Øresund.

Den direkte vej

Ruten er mere eller mindre den direkte vej, og vi kommer ud over vandet ved Rungsted Kyst. 38 minutter efter takeoff i Aarhus ender turen i et vandsprøjt ud for Trekroner i København.

Twin Otteren er nu pr. definition en båd, men et par fiskere i en fiskekutter på vej ud af havnen ser noget overraskede ud over mødet med det anderledes fartøj. En flok turister mister også for en stund interessen for Den Lille Havfrue og fotograferer vandflyet, som lægger til ved vandflyvepladsen ved Toldboden over for Langeliniepavillonen med udsigt til kongeskibet ”Dannebrog” og Operaen på Holmen.

Salgschef Jesper Appel og branchechef Thomas Sandkvist, Damco Denmark A/S, som er et selskab i A. P. Møller-koncernen, skal til et nordisk ledermøde.

»Netop i dag er mødet ude af huset, men under normale omstændigheder ville det være som at flyve fra dør til dør for os. Og når det er så nemt, er det afgjort noget, vores virksomhed og andre kommer til at benytte sig af,« forudser Thomas Sandkvist.

For kollegaen Jesper Appel er flyforbindelsen mellem lufthavnene Tirstrup og Kastrup, som vil tage omkring to timer med checkin, ikke et reelt alternativ til at køre selv.

»I bil tager det tre timer, men her er vi nede på en time. Det giver mere tid til folk med en stram tidsplan, og jeg tror bestemt, at revisorer, advokater og forretningsfolk vil bruge den nye forbindelse,« siger Jesper Appel.

Direktør Henrik Østergaard fra rengøringsfirmaet Servico ApS vurderer, at vandflyruten vil give ham en bedre mulighed for at lave kundemøder i København.

»En række af kunderne har hovedafdeling i København. For mig er det en stor gevinst, at jeg kan tage til møde i København om formiddagen og være tilbage på kontoret resten af dagen,« fortæller han.

Thomas Sandkvist og Jesper Appel var to af passagererne på jomfruturen. Vandflyruten er afgjort noget, som deres virksomhed og andre kommer til at benytte sig af, lyder det. Foto: Tobias Nicolai

Online hele vejen

Han noterede sig også med tilfredshed, at han var online hele vejen.

»Jeg havde sågar en samtale med en kunde og en medarbejder undervejs, og det gik, selv om det larmer lidt. Det har også stor værdi, at man kan være på internettet undervejs,« siger han.

På kajen står et par herrer og fotograferer. Den ene er en flyspotter, den anden viser sig at være investor og bestyrelsesformand i Nordic Seaplanes Lars Erik Nielsen. Han har bl.a. været med til at opbygge vandflyselskabet Trans Maldivian Airways med en flåde på 45 vandfly.

For ham har det ikke været et spørgsmål om at få idéen, men om at føre den ud i livet.

»Mange har puslet med idéer om at flyve city to city, men nu har vi gjort det,« fastslår han med tilfreds mine.

Ifølge erhvervsmanden er det en større investering i to vandflyvepladser og et fly til 30 mio. kr. Desuden er der ansat tre kaptajner og to copiloter til at dække vagtplanen med fem returflyvninger om dagen fra mandag til fredag.

»Indtil videre prøver vi markedet af. Vi er sikre på, at der er et behov, men vil tilstrækkeligt mange benytte sig af tilbuddet, vil de betale prisen, og bliver der klaget over støj? Vi vil meget gerne være større, og målet er at opnå timedrift, men det kræver tre fly – eller reelt fire, fordi der altid vil være et fly til service,« fortæller Lars Erik Nielsen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.