Det fysiske klippekort er på vej i skraldespanden

De sidste fysiske klippekort til busserne i Aarhus bliver solgt i august.

Artiklens øverste billede
Alle indtægter fra busbilletter og kontrolafgifter i Aarhus tilfalder Aarhus Kommune. Arkivfoto: Jan Dagø

Det lyder lidt, som når en person i de gode gamle dage stemplede ind og ud fra job:

Lyden af et busklippekort, der bliver sat i klippeautomaten, kan de fleste genkende.

Fra januar 2017 vil lyden dog ikke længere være at finde i de aarhusianske busser. For da er det fysiske og ellers populære klippekort nemlig endegyldigt fortid.

I august bliver de sidste fysiske klippekort langet over disken, og de kan altså bruges frem til januar 2017.

Men det er nu ikke, fordi klippekortet er på vej ud som billetmulighed i bybusserne. Det fysiske klippekort bliver blot erstattet af et digitalt ét af slagsen, som allerede fra maj kan købes i Midttrafiks nye betalingsapp, hvor også kontant- og specialbilletter kan købes.

Oprindeligt ville Midttrafik dog helt have udfaset klippekortet og i stedet lade rejsekortet erstatte det. Klippekortet og en betalingsapp blev simpelthen ikke anset som værende nødvendigt i Aarhus’ fremtidige busdrift.

Behovet er der

Midttrafik er dog kommet på andre tanker, og det har Mikkel Degn, gruppeleder ved Midttrafiks kundeservice, en forklaring på.

»Vi er færdige med udrulningen af rejsekortet og kan se, at der er et behov for billettyper uden om rejsekortet. Nu hvor det traditionelle klippekort udgår, har det været naturligt at få lavet en app med forskellige former for billetter,« siger han.

Klippekort udgør da også en stor del af Midttrafiks billetindtægter i Aarhus Kommune. I 2015 kom omkring 118 mio. kr. fra solgte klippekort, godt nok 11,6 mio. kr. mindre end i 2014, men det skyldtes, at rejsekortet var blevet indført i byen. Rejsekortet genererede indtægter for 15,4 mio. kr., og det var medvirkende til, at de samlede billetindtægter, foruden periodekort, steg med 2 mio. kr. fra 2014 til 2015 i Aarhus.

Samtidig steg antallet af udskrevne kontrolafgifter i de aarhusianske busser med knap 2.000 i 2015 takket være en stigning i antal kontrollerede busser på 22 pct.

Hvis alle 23.236 kontrolafgifter fra 2015 er betalt, har de givet en indtægt på 17,4 mio. kr. Til sammenligning var indtægten fra kontrolafgifter på 14,6 mio. kr. i 2012, såfremt alle altså betalte kontrolafgiften.

Alle indtægter fra busbilletter og kontrolafgifter i Aarhus tilfalder i øvrigt Aarhus Kommune.

På mange områder kører det derudad for Midttrafik. Men busselskabets billetautomater i Aarhus har i efterhånden mange år ikke været en heldig sag for busselskabet.

I 2009 gik Midttrafik over til moderne billetautomater, der tilbød kunderne at betale inde i bussen, mens den var på farten. Men automaterne var forsinkede eller virkede i mange tilfælde ikke, og i 2012 skrottede Midttrafik de rullende billetautomater som en betalingsmulighed.

I stedet tog Midttrafik en række stationære billetautomater i brug, men i 2015 var to af automaterne ude af drift i næsten to måneder, ligesom tre automater lige nu afventer opdateret hardware fra leverandøren.

Byrådsmedlem Lene Horsbøl (V) håber snart, at der kommer styr på billetautomaterne.

»Kommunen har mistet mange penge, fordi billetautomaterne ikke har virket efter hensigten,« siger hun.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.