»Vi har nok ikke været så skarpe«

En af de aarhusianske virksomheder, der forsøger at knække koden med mobning, er busselskabet Aarhus Sporveje.

Artiklens øverste billede
Busselskabet Aarhus Sporveje holder den årlige julekomsammen for at styrke sammenholdet på arbejdspladsen. Det er arbejdsmiljørepræsentant Anita Nørgaard med nissehue. Foto: Mathias Svold

Eksperterne er enige om, at handling er det eneste, der kan fjerne mobning. Men det er ikke let. Og flere af de fagfolk, som JP Aarhus har talt med i forbindelse med dette emne, har tvivlet på, at det var muligt at finde en arbejdsplads, der var kommet sig fuldstændigt over mobningen.

Med 693 medarbejdere fra flere forskellige kulturer og nationaliteter er Aarhus Sporveje en af de mange virksomheder, der har arbejdet med rummelighed imellem medarbejderne. Under en anonym trivselsundersøgelse for et par år tilbage opdagede ledelsen, at nogle medarbejdere følte sig mobbet. Mobningen foregik både mellem medarbejdere og kunder og mellem medarbejdere og chefer. For at finde roden til problemet bad man en erhvervspsykolog fra arbejdsmiljørådgiveren Crecea om at stå bag undersøgelserne, og efterfølgende udarbejdede man en mobbepolitik. Den helt store udfordring, forklarer Bjarne Larsen, HR-chef hos Aarhus Sporveje, var at få problemet italesat på en effektiv måde.

Det resulterede i, at der i de små pauseskure på busruterne nu hænger plakater, der skal gøre opmærksom på problemet med mobning, og i kantinen oven over mikrobølgeovnen hænger en infoskærm, som udover at vise TV 2 News og en fællesbesked med ros omkring rengøringen af busserne også indeholder teksten »Tag afstand fra mobning«.

Svært at spotte

Men at inkorporere en mobbepolitik blandt knap 700 medarbejdere er ikke nemt, siger Bjarne Larsen.

»Opgaven er at gøre det til en del af hverdagen. Jeg tror, at det er vigtigt ikke at arbejde med forbud, men i stedet styrke den gode energi og de positive ting i hverdagen,« siger han.

Men han erkender også, at opgaven måske ikke helt er løst. For før politikken for alvor kan hjælpe medarbejderne, skal den nedskrevne håndtering af mobning blive mere handlingsorienteret for både ofre og for vidner, mener Anita Nørgaard, arbejdsmiljørepræsentant ved station syd.

»Der er sager, hvor der ikke har været tvivl om, at det var mobning. Men det kan være meget svært at spotte, og når man endelig opdager det, kan det være for sent. Vi vil rigtig gerne gøre det rigtigt. Jeg efterlyser en decideret beredskabsplan, som Arbejdstilsynet også anbefaler,« siger hun. Forslaget roses af Bjarne Larsen. Anita Nørgaard er den første arbejdsmiljørepræsentant hos Aarhus Sporveje, der har valgt at tage mobning op, og han mener, at hun er et forbillede ved at turde vælge side.

»Det er meget skarpt set af Anita, at hun efterlyser den her hjælp. For det kan godt være, at vi ikke selv har været for skarpe på det her område,« siger han.

Og det er Anita Nørgaard, der igennem sit arbejde helt tæt på medarbejderne oplever konsekvenserne ved mobning.

»Det, der gør mest ondt på mig, er, at kolleger bliver fyret, fordi de er blevet sygemeldt i forbindelse med mobning. Jeg er træt af, at man bliver usikker på, om de mobbede nu også passer ind i virksomheden,« siger hun.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.