Onlinehandlen har lagt sig i overhalingsbanen

Detailhandel: Efter fem år med webshop satser Rikke Solberg nu på større omsætning online end i sin fysiske butik. Onlinejulehandlen overhalede i 2015 butikken i Egå.

Artiklens øverste billede
Rikke Solberg har oplevet stor fremgang i webshoppen de seneste fem år, men den fysiske butik lukker hun ikke: »Den er mit hjertebarn, og jeg elsker at stå i butikken og have kontakten til kunderne. Den er et godt udstillingsvindue for kunden, for den viser, at man ikke bare er en stor fabrik.« Foto: Gregers Tycho

Den tidligere håndboldspiller Rikke Solberg åbnede modebutik i Egå i 2000, og 11 år senere åbnede hun en tilhørende webshop. Hun havde ikke de store forventninger til onlinesalget, men webshoppens omsætning voksede hurtigere end den fysiske butiks, der ellers har haft fremgang alle årene.

Nu – efter fem år – udgør webshoppen to tredjedele af omsætningen i forretningen, der bærer hendes eget navn. Målsætningen er, at webshoppen på længere sigt skal overhale butikken.

Rikke Solberg har derfor valgt at satse og ansætte flere folk til driften, ligesom der er investeret i et større eksternt lager. Hun køber også flere varer ind, så hun i dag har et større vareudvalg, end hun ellers ville have haft.

»En webshop giver plads til at sprælle lidt mere i indkøbet. Kan man ikke sælge varen det ene sted, kan man det det andet,« siger Rikke Solberg.

Der sendes især mange pakker til Sjælland, hvor Rikke Solberg har mange faste kunder, der ikke synes, de kan finde det samme sortiment i de sjællandske butikker.

Der er også en del udenlandsdanskere, der køber i webshoppen, så der er onlinekunder i både Singapore, Tyskland og de nordiske lande. Julehandlen var i 2015 for første gang større online end i den fysiske butik. Det er nemt at få de indpakkede julegaver leveret derhjemme i en ellers travl tid.

En helt ny butik

Det var Rikke Solbergs kunder i Egå-butikken, der fik hende til at åbne webshoppen i sin tid. Den tidligere håndboldstjerne havde efterhånden fået succes som modekvinde med sans for indkøb, og flere og flere kunder begyndte at efterspørge en butik mere.

»Det var kunder, der var flyttet fra området, eller udenbys kunder, der var på besøg i byen, som spurgte, hvorfor jeg dog ikke åbnede i København, Aalborg og Odense – ja, selv inde i Aarhus. Men jeg havde ikke lyst til at åbne flere butikker, så jeg lancerede en webshop for at få de kunder til at handle på nettet i stedet for,« forklarer Rikke Solberg.

Men en webshop er ikke bare en lille udvidelse af den fysiske butik. Det er en helt ny butik, der kræver ekstra mandskab, større lagerkapacitet og en anden slags markedsføring. Det er Rikke Solbergs erfaring i dag.

»Man åbner ikke webshop med venstre hånd. Det er en ekstra butik på linje med den fysiske butik, og den kræver en del ekstra ansatte. Min mand sagde sit arbejde op for at bidrage, og i dag er vi fem ansatte – flere alene som følge af webshoppen,« fortæller Rikke Solberg.

Hård opstart

Begyndelsen for Rikke Solbergs webshop var hård, bl.a. med tekniske problemer, der betød, at onlinelageret pludselig forsvandt, og der måtte arbejdes i døgndrift, for at webshoppen kunne åbne til den annoncerede dato.

»Jeg havde et pænt stort vareudvalg og lager til min fysiske butik, og alt skulle registreres, tages billeder af og laves produkttekster til. Tøjsæsonen er kort, vi får varer fire gange om året og kører udsalg to gange, og hver gang skal vi nå at lægge alt op. Det er en kæmpetørn,« siger Rikke Solberg.

Hun har oplevet kolleger i branchen ”gå kolde” i deres webshop i løbet af kort tid, fordi de har undervurderet arbejdsindsatsen. Især hvis de som Rikke Solberg sætter en ære i at have samme gode kundeservice online som i den fysiske butik.

Løbende opdatering

»Der skal hele tiden være nogen til at besvare de mange mails og telefonopkald fra onlinekunderne. Der skal være levering dagen efter, folk vil helst have deres penge den samme dag, hvis de sender varen retur, og har de reklamationer, skal de have svar med det samme,« påpeger Rikke Solberg, der har udvidet sin webshop flere gange siden starten.

»Folk stiller større og større krav til hjemmesiden, f.eks. med hensyn til søgefunktioner og muligheden for at se produktbillederne fra alle sider. Vi har også investeret stort i søgemaskiner, og vi bruger mange penge på AdWords hver dag for at få gode placeringer på nettet, så folk finder herind,« forklarer Rikke Solberg, der har haft et eksternt firma til at lave sin hjemmeside og webshop.

To fuldtidsansatte sørger for daglige opdateringer, og hver måned udsendes et inspirationskatalog til onlinekunderne om styling af de nye varer. I december kørte en onlinejulekalender med præmier.

Rikke Solberg bruger også Instagram og Facebook til at vise nye varer. Hendes målgruppe ligger mellem 30 og 60 år, men hun har også teenagere og kvinder på 70 som kunder. Især de unge webbrugere er hurtige til at reagere på de sociale medier.

»I dag er vi et lille stormagasin, hvor både mor og teenagedatter handler,« fortæller Rikke Solberg.

Tryg ved kendt navn

Rikke Solberg blev overrasket over, hvor stort onlinesalget var lige fra begyndelsen. Hun tilskriver det, at hun efter 11 år havde opbygget et godt brand inden for mode med sin 220 kvm store fysiske butik, der ligger ud til den travle Grenåvej, så butikken eksponeres for mange forbipasserende hver dag.

»Med den fysiske butik ved folk også, hvem der står bag webshoppen, og det gør dem mere trygge ved at handle online. I modsætning til andre webshops, hvor man næsten ikke kan få oplyst en adresse på, hvem der er i den anden ende,« siger Rikke Solberg, der af samme grund aldrig vil lukke sin fysiske butik.

»Den er mit hjertebarn, og jeg elsker at stå i butikken og have kontakten til kunderne. Den er et godt udstillingsvindue for kunden, for den viser, at man ikke bare er en stor fabrik.«

Af samme grund skal hendes webshop heller ikke blive for stor.

»Jeg er jo en fighter, så jeg vil have den til at vokse endnu mere, men jeg vil også gerne selv have en finger med i det meste, så vi skal heller ikke blive for store. En webshop kræver meget kundepleje, og kunderne skal føle, at vi har haft varen i hånden,« siger Rikke Solberg.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.