Rådmand vil diskutere trafikplan

Den nye etape af letbanen får så stor betydning for trafikken i byens gader, at rådmanden samtidig vil sætte gang i debatten om en ny trafikplan for midtbyen.

Planlægningen af letbanens etape to går nu i gang. Den nye etape får så stor betydning for trafikken i byens gader, at rådmanden samtidig vil sætte gang i debatten om en ny trafikplan for midtbyen.

»Den gamle trafikplan blev vedtaget i 2005, da der stadig blev brygget Ceres Top i Aarhus. I dag er der en lille by på vej i området. Aros er kommet til, og der er i det hele taget sket enormt meget i det centrale Aarhus, siden man lavede den plan. Det er på høje tid at få lavet en ny plan, der tager udgangspunkt i en ny virkelighed,« siger teknik og miljø-rådmand Kristian Würtz (S).

Ingen fastlagt rute

Letbanens etape to er planlagt til at gå fra Aarhus Ø til Brabrand samt fra Lisbjerg til Hinnerup. Præcist hvordan ruten skal forløbe gennem byen, ligger ikke fast. Heller ikke hvordan trafikanterne skal indordne sig efter hinanden. Alt dette skal analyseres i en såkaldt VVM-undersøgelse. Mandag skal magistraten behandle forslag til, hvordan de indledende miljøundersøgelser skal forløbe.

Enorm betydning

»Letbanens etape to får en enorm stor betydning for vores by. Den kommer til at betjene tusindvis af boliger og arbejdspladser med god, kollektiv trafik, og den vil gøre det muligt at transportere langt flere mennesker ind og ud af byen langt mere effektivt, end vi kan i dag. Den kommer samtidig til at medføre en række ændringer i byens gader, som vi nu skal i gang med at tage stilling til,« siger rådmanden.

Det er særligt i områderne omkring Banegårdspladsen, Park Allé og Thorvaldsensgade, at letbanen kommer til at ændre forholdene for de øvrige trafikanter. Men rådmanden er overbevist om, at Aarhus vil få lige så stor fordel af letbanen, som de flere end 200 andre europæiske byer, der i dag er på skinner.

»Vi har gennem årene skabt en fantastisk attraktiv midtby, som skaber værdi for alle, og som mange gæster gerne vil besøge. Der kommer tusindvis af nye aarhusianere til hvert år, og vi planlægger efter, at der kommer tusindvis flere arbejdspladser i midtbyen. Vi er i gang med en omstilling og vækst i byen, der kræver et helt nyt transportsystem, som letbanen er det mest tydelige eksempel på,« siger Kristian Würtz.

Spørger borgerne til råds

I efteråret vil rådmanden invitere en række personer med særlige interesse for de berørte område til møder, ligesom borgerne vil blive spurgt til råds ved møder på dagen.

»Vi har brug for at få synspunkter fra en bred kreds af mennesker og erhverv, så vi prøver at skrue vores offentlighedsfase anderledes sammen, end vi plejer at gøre,« siger rådmanden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.