De sætter nye klange på kulturen

Kulturhovedstad: Sammen med sangeren Teitur og ensemblet Lydenskab har komponisten Eyvind Gulbrandsen skabt sit sprudlende bud på, hvordan Aarhus Europæisk Kulturhovedstad skal klinge i 2017. En jury udpeger vinderen.

Artiklens øverste billede
Det eksperimenterende klassiske ensemble Lydenskab samarbejder med Teitur og komponisten Eyvind Gulbrandsen om at skabe lyden af Aarhus som kulturhovedstad. PR-foto

Hvordan klinger Aarhus Europæisk Kulturhovedstad? Det har 31 komponister og ensembler fra både Aarhus, det øvrige Danmark og udlandet indsendt deres tonale bud på. Alle har de meldt sig på banen som deltagere i konkurrencen ”Lyden af Aarhus 2017”, som landets tre komponistorganisationer og Aarhus 2017’s ledelse udskrev tidligere i år.

Vinderværket bliver uropført ved åbningen af Aarhus Europæisk Kulturhovedstad 2017. Fristen for at indsende innovative bud på Aarhus’ auditive identitet var den 1. december. Blandt bidragyderne er komponisten Eyvind Gulbrandsen, der har skabt sin musikalske grundskitse i samarbejde med den færøske sanger Teitur og det eksperimenterende klassiske ensemble Lydenskab.

Bredt og fantasifuldt

»Ensemblet og jeg havde i forvejen et samarbejde med Teitur, som er helt fantastisk til at skrive både sangtekster, melodier og arrangere musikken for forskellige instrumentkombinationer. Sammen stiller vi med et meget stærkt bidrag, som er genremæssigt bredt, fantasifuldt og nyskabende. Vi lader os ikke begrænse af stilarter, men vi bruger hinandens ekspertise og går i mange retninger med det fælles mål at skabe musik af meget høj kvalitet,« siger han.

Den 37-årige komponist ser det som en kæmpe fordel, at både han og ensemblets fem musikere har deres faste base i Aarhus og kender byens lydlandskaber indefra.

»Vi har alle sammen taget vores uddannelse på Det Jyske Musikkonservatorium, og vi har stadig en tæt tilknytning til Aarhus – både centrum og udkantsområderne. Det er svært at sætte en konkret finger på, hvordan Aarhus lyder rent musikalsk, så vi arbejder i forskellige musikalske formater. Vores bud bliver ikke ét afgrænset værk, men mange klangudtryk – fra et symfonisk musikstykke til en popsang, der kan fungere som fællessang på f.eks. et sportsstadion,« afslører Eyvind Gulbrandsen.

Kor og tågehorn

I konkurrenceindbydelsen har initiativtagerne sat nogle klare retningslinjer for, hvad vinderværket skal indeholde: Et stort kor, som sammensættes til lejligheden af en række udvalgte kor fra regionen, skal optræde. Værket skal også inddrage regionale kirkeklokker og tågehorn fra skibe og fyrtårne. Og så skal selve uropførelsen ved kulturhovedstadens åbningsceremoni involvere borgere fra regionen. Det sidste krav har Eyvind Gulbrandsen klare idéer til, hvordan han og ensemblet vil opfylde, når det endelige værk ligger færdigt.

»Vi inddrager publikum i skabelsesprocessen ved at opfordre både professionelle musikere og almindelige borgere til at live-indspille deres versioner af, hvordan Aarhus lyder. I gader, på torve og marker, i gemte bunkere, på skoler, i skove og alle mulige andre steder kan de indspille deres indfald på smartphones og sende dem ind til os,« oplyser komponisten.

»Musikken komponerer vi ved at lade os inspirere af det klangmateriale, som borgerne indsamler. Borgerne kommer til at have en bærende rolle i projektet, for det er deres lydhistorier, der bliver grundsøjlen i det endelige værk. Vores ambition er at skabe et værk, som borgerne kan genkende sig selv i, fordi det handler om dem, og fordi de har deltaget i tilblivelsen.«

Pingpong

Ensemblet henvender sig særligt til skoleelever, der vil blive sat til at indsamle informationer om Aarhus’ historie, nutidsfortællinger og byens lyde. Et udvalg af klasser fra regionens skoler vil blive kastet ud i denne kreative opgave som en del af deres læseplaner. Rammen handler også om at samle lyd på tværs af generationer og have en geografisk og etnisk spredning i møderne med byens borgere og dens lyde, fortæller komponisten.

Selve skabelsesprocessen adskiller sig fra den normale procedure, hvor komponisten sidder på sit studerekammer og skribler noder ned til musikerne, som først får musikken at se, når den sidste taktstreg er trukket på papiret.

»Vi har været meget optaget af at udvikle musikken i en pingpong-baseret samarbejdsproces, hvor både musikere og komponist har smidt idéer ind i puljen, og hvor værket er opstået i nuet. Det er slet ikke vores stil at arbejde på den traditionelle facon, hvor komponisten alene dikterer, hvordan musikken skal lyde,« understreger Eyvind Gulbrandsen.

Sammen med sangeren Teitur og ensemblet Lydenskab ruster han sig de kommende måneder med tålmodighed, mens en fem mand stor jury vurderer de 31 indsendte musikforslag og kårer den vinder, der får lov til at sætte sprudlende klange på kulturbyåret.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen