Aarhus skrotter omstridt slogan

Branding: ”Aarhus – Danish for progress” virker ikke. Borgmester Jacob Bundsgaard (S) opgiver det slogan, som siden 2011 har brandet byen. God idé, lyder det fra flere organisationer.

Artiklens øverste billede
Byens slogan virker ikke. Derfor smider kommunen nu ”Aarhus – Danish for progress”, som har eksisteret i tre år, i skraldespanden.

Byens slogan virker ikke. Derfor smider kommunen nu ”Aarhus – Danish for progress”, som har eksisteret i tre år, i skraldespanden.

»Det bruges ikke, og det virker ikke. Derfor bliver det skrottet,« siger borgmester Jacob Bundsgaard (S), som har ansvaret for byens såkaldte ”brandstatement”.

Det har siden september 2011 været ”Aarhus – Danish for progress”, men selv om man dengang fastslog, at det nye slogan ville give mening i markedsføringen af Aarhus bl.a. på grund af, at ordene er »seriøse«, »solide« og »ikke for svulstige«, så har det ikke haft den ønskede effekt, konstaterer borgmesteren.

»Man skal kunne forene sig med den internationale brandingstrategi. Det er ikke tilfældet med ”Aarhus – Danish for progress”. Derfor justerer vi strategien,« siger Jacob Bundsgaard, som i stedet fastholder den anden del af det internationale Aarhus-brand, nemlig ordene ”with Aarhus”.

Ikke noget nyt

»Vi skal ikke bruge kræfterne på at finde noget helt nyt, og derfor skal vi ikke have en ny brandingproces,« siger Jacob Bundsgaard, som mener, at modellen med at bruge ”with Aarhus” i forskellige sammenhænge har effekt også internationalt.

Ordene skal symbolisere, at gør man noget med Aarhus, gør man det med os.

Claus Bech, direktør i Aarhus City Forening, kalder det »den rigtige beslutning« at skrotte sloganet, fordi det har mødt meget modvind, der har taget fokus væk fra selve strategien, som ligger bag.

»Siden sloganet blev indført, har ”Smilets By” været lidt af et fy-ord. Jeg siger ikke, at ”Smilets By” nu skal til at være vores nye slogan, eller at der skal laves et nyt smilelogo, men byen bør ikke skamme sig over det kælenavn og bør i højere grad vedkende sig det.«

”Aarhus – Danish for progress” var en del af en større brandingstrategi, som kostede Aarhus Kommune omkring 1 mio. kr. Turistchefen i VisitAarhus, Peer H. Kristensen, mener, at beslutningen om at opgive sloganet er god.

»Nu får vi fokus på indhold frem for slogan. Når man har noget, som ikke virker, så skal man droppe det,« siger Peer H. Kristensen.

En analyse foretaget af Epinion for Aarhus Kommune viste for nylig, at kun 48 pct. af erhvervslivet har hørt om sloganet, som skulle erstatte ”Smilets By” og gøre Aarhus mere konkurrencedygtig med byer i hele verden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.