Fra festtelt til modetaske

Efterladte telte bliver genbrugt i samarbejde med det nyetablerede Højbjerg-firma We:Re ApS fra Højbjerg.

Artiklens øverste billede
Teltene står på festivalpladsen, siden samles de af Højbjerg firmaet We:Re, som Cille Hjort ejer, og sendes til produktion i Letland, inden de genbrugte telte sælges som tasker. Foto: Joachim Ladefoged

»Tænk, hvis sådan en taske kunne tale. Sandsynligheden for at den har været rammen om en kærlighedsaffære er absolut til stede,« griner Cille Hjort.

Hun er indehaver af firmaet We:Re i Højbjerg, som har specialiseret sig i at sy tasker, liggestole, puder og punge af bl.a. telte fra Danmarks Smukkeste Festival.

Cille Hjort er uddannet i retail design og management på Teko i Aarhus, og byggede firmaet op ved siden af studierne. I 2012 samlede hun første gang telte i Skanderborg og i forbindelse med Roskilde Festival.

»Jeg kan godt lide tanken om, at så fine og solide materialer ikke går til spilde. Derfor samler vi telte, barduner, stropper og liggeunderlag, som folk efterlader på festivalområdet. Vi har allerede samlet 100 defekte telte i år,« fortæller hun.

Hver eneste taske har jo fået en unik oplevelse på festivalen.

Cille Hjort, , indehaver af We:Re

Hjemme på lageret er første led i processen at vaske og tørre teltene. Derefter bliver de pakket og sendt til produktion på systuer i Letland. Her genbruges også lynlåsene.

Presenning som for

Målet er, at så meget materiale i produktet har samme oprindelse. For at gøre taskerne ekstra slidstærke bliver de foret med lastbilpresenning. Hanke og stropper laves af gjordbånd og liggeunderlag. Kun spænderne er nye.

Sidste år samlede 10 mand fra We:Re 650 telte i Skanderborg – dels på Kærlig-Heden dels på hotelområdet, hvor festivalen har sine egne telte.

»På Kærlig-Heden går vi efter de sjove materialer og farver, som der kan laves noget lækkert af. Dette års modefarver på tasker og merchandise er sort, beige og grå. Vi har en aftale med Smukfest om, at de skifter mellem vilde og rolige farver på hoteltene hvert andet år. Smukfest vil helst have de vilde farver, men jeg vil helst have de afdæmpede, fordi de er lettere at sælge,« forklarer hun.

Cille Hjort har sin egen bod på festivalens Sherwood-område.

Her kan deltagerne nu kan få en pude, en pung eller en taske, som med stor sandsynlighed har været på festivalen i fjor.

»Folk kan godt lide konceptet og synes, det er sjovt, at hver taske har sin egen historie. Der er ikke to tasker, som er ens. Hver eneste taske har jo fået en unik oplevelse på festivalen,« siger hun.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.