En rigtig netværksmand

Per Tønsberg Frandsen fra KPMG bruger størstedelen af sin arbejdsuge på networking.

Artiklens øverste billede
Per Tønsberg Frandsen fra KPMG er en supernetworker, der bruger 1/3 af sin tid på at gå til møder i erhvervsnetværk, tage kontakter til gamle kontakter osv., 1/3 af sin tid på at lære kollegerne at networke og 1/3 på sit ”rigtige” arbejde. Foto: Joachim Ladefoged

»Hej Karina,« siger Per Tønsberg Frandsen, første gang jeg ringer til ham, og før jeg når at sige noget som helst. Han har på forhånd kodet mit nummer ind, og det er et af de små tricks, han benytter, når han skaber relationer.

For ham er netværk ikke noget med at have en ubenyttet LinkedIn-profil og komme til et netværksmøde i ny og næ. Nej, Per Tønsberg Frandsen bruger en tredjedel af sin arbejdsuge på at gå til netværksmøder og pleje sine kontakter. En anden tredjedel bruges på at undervise KPMG-folk i Aarhus, Aalborg og Grenaa i kunsten at netværke, og den sidste tredjedel af sin arbejdsuge bruger han på sine ”rigtige” arbejdsopgaver med køb og salg af virksomheder, forretningsudvikling og finansieringsopgaver.

Nyt fokus på netværk

Efter 29 år i Nordea blev Per Tønsberg Frandsen for seks år siden hentet til KPMG gennem én, han havde netværket med. Han er den eneste, der arbejder så målrettet med at netværke i KPMG i Aarhus, men virksomheden har stort fokus på at få flere til at bruge netværk aktivt, og det er bl.a. derfor, at Per Tønsberg Frandsen bruger en del af sin tid på at undervise sine kolleger.

»I min afdeling tjener vi mere og får flere kunder end andre i KPMG, som ikke har fokus på netværk. Nogle af mine kolleger kæmper i den grad med at få nye kunder, mens vi – lidt arrogant sagt – kan sidde tilbagelænet og vente på, at vores netværk skaffer os nye kunder. Vores netværk er i hvert fald så stort, at vi ikke behøver være opsøgende,« siger Per Tønsberg Frandsen.

Han forklarer, at det kan tage flere år eller mange øl at opbygge så tætte relationer, at han vil anbefale dem til andre i sit netværk. Og før han selv får noget igen.

»Når man bliver anbefalet af sit netværk, har man nogle ambassadører, der godt tør sætte deres relation til den pågældende virksomhed på spil ved at henvise til mig. Og det betyder noget helt andet på bundlinjen end kold kanvas, hvor du skal være svineheldig for at ramme ind i en virksomhed, der lige står med et behov for den ydelse, du kan levere.«

Per Tønsberg Frandsen er Mr. Network hos KPMG, og selv om udbygning og pleje af netværket skaber forretning, så ligger det ham helt naturligt at sende en sms og spørge til skiferien eller lykønske med et jubilæum.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.