Ekstraregning truer Aarhus Letbane
Opførelsen af Aarhus Letbane tegner til at blive flere hundrede mio. kr. dyrere end forventet. Resultatet kan blive en barbering af projektet.
Opførelsen af en ny letbane i Aarhus truer med at blive langt dyrere end forventet. Ekstraregningen kan ende i omegnen af en halv mia. kr., erfarer JP Aarhus fra en række centrale kilder. Konsekvensen kan blive, at der skal ske barberinger af projektet.
Vi er i gang med et forhandlingsforløb, og det handler også om at få den rigtige pris.
Aarhus Letbane er i de afgørende forhandlinger om en kontrakt på det nye togsystem i Aarhus, og ifølge flere kilder har transportminister Magnus Heunicke (S) for nylig givet forligspartierne bag aftalen en fortrolig orientering om projektet. Beskeden var, at letbanen bliver væsentlig dyrere end forventet, og at ekstraregningen p.t. ligger på nogle hundrede mio. kr., måske helt op til en halv mia. kr.
»Der er en meget stor manko mellem de penge, man har fået, og det billigste tilbud,« oplyser en central kilde til JP Aarhus.
Det samlede budget for første etape af Aarhus Letbane er på 2,4 mia. kr. Togprojektet, der indebærer elektriske tog på et nyt letbanespor gennem Aarhus og forbinder de to eksisterende lokalbaner til Grenaa og Odder, er ejet af Transportministeriet, Aarhus Kommune og Region Midtjylland i fællesskab. Staten har skudt 632 mio. kr. i projektet, Aarhus Kommune har indskudt 635 mio. kr. og Region Midtjylland har bidraget med 78 mio. kr. Resten er lånefinansieret.
Ingen kontrakt
Direktøren for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj, vil ikke kommentere oplysningerne om en fordyrelse af projektet.
»Vi er midt i et udbud. Jeg har ikke en kontrakt, og jeg kan ikke kommentere indholdet eller økonomien i de tilbud, jeg har,« siger han.
Ifølge JP Aarhus’ kilder kan presset for at få pengene til at passe betyde, at man må barbere projektet, f.eks. så Grenaa- og Odder-strækningerne forbliver i deres nuværende form.
Heller ikke Kristian Würtz, socialdemokratisk rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, vil kommentere sagen.
»Vi er i gang med et forhandlingsforløb, og det handler også om at få den rigtige pris. Før det er gennemført, kan jeg ikke kommentere på det,« siger han.
Dyr skandale
Med tanke på skandalen om IC4-togene, der har kostet danske skatteydere en ekstraregning i milliardklassen, er der overalt i både det administrative og politiske system voldsom følsomhed over for økonomiske afvigelser.
Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, afviser at kommentere forligsparternes drøftelser, men slår fast, at der ikke bliver skudt flere statslige penge i Aarhus Letbane.
»Staten giver 700 mio. kr., og vi har en forventning om, at man har fuldstændig styr på økonomien. Vi står ikke klar med flere penge. Den anden forudsætning er, at banen kommer til at virke med pålidelig drift,« siger han.