Hverdagen er skemalagt på iPad

Planlægning: Børn og unge med f.eks. ADHD og autisme har ofte brug for visuelle støttemidler. En ny app fra Mobilize Me hjælper børn, forældre og fagpersoner omkring barnet.

Artiklens øverste billede
René Brøndberg-Bras, projektleder og grundlægger af Mobilize Me, fik ideen til at lave en struktur-app, fordi han selv manglede noget lignende i sin hverdag med en autistisk søn. Foto: Joachim Ladefoged

Morgenens rutiner vises som billeder på iPaden, og så kan barnet krydse af, når det har været på toilet og børstet tænder.

Børn og unge med kognitive handicaps har ofte brug for visuelle støttemidler for at komme igennem dagens rutiner.

En app fra Mobilize Me sikrer sammenspil mellem hjemmet og skolen og gør samtidig barnet langt mere selvhjulpent.

»Mit system klæder børnene på til at klare dagligdagen. Disse børn har brug for at følge nogle rutiner. Men hvis de bliver hurtigere færdige med en opgave, så har de tidligere bare siddet og ventet på den næste alarm og spildt deres tid. Og omvendt bliver de stressede, hvis de er langsommere færdige,« forklarer René Brøndberg-Bras, der har udviklet appen, fordi han selv havde brug for den med en søn med autisme.

Appen giver altså barnet et overblik over det, han ellers kan lave, når de første opgaver er udført.

To år har Rene Brøndberg-Bras, projektleder og grundlægger af Mobilize Me, brugt på at finde ud af at klæde børnene på til at være selvhjulpne ved at digitalisere systemerne med f.eks. æggeure og piktogrammer.

Arbejder sammen

René Brøndberg-Bras’ snart 13-årige søn havde f.eks. problemer med skift fra skolen, til klubben, til far og til mor.

»Han skulle holde styr på fem forskellige kalendere. Som far havde jeg det problem, at jeg ikke kunne arbejde sammen med pædagoger og min ekskone. Nu kan vi som hans støttepersoner arbejde sammen, fordi vi alle er tilknyttet systemet,« siger René Brøndberg-Bras.

Han kan holde øje med, at sønnens morgenrutiner ikke skrider tidsmæssigt, mens han smører madpakker og tager sig af sin yngste søn.

Og skolen kan, før klokken ringer ind, se, om drengen har haft en vanskelig morgen og derfor agere ud fra situationen.

»Dermed behøver vi ikke være efter ham, men vi kan træde til i det øjeblik, vi kan se, at han har brug for hjælp,« siger René Brøndberg-Bras og tilføjer, at man kan trække statistik ud af systemet for at se, hvad der konsekvent er svært for barnet.

Med en fortid som autodidakt systemudvikler kastede René Brøndberg-Bras sig ud i at udvikle sit eget system, da andre havde brugt ressourcer på tablet-løsninger, som ikke virkede.

I dag bruger 70 institutioner og 450 familier første version af systemet.

Oslo Universitetssykehus tester desuden systemet på demente, som også er ved at blive oversat til tysk

»Jeg er helt overbevist om, at jeg både kan komme til udlandet og få flere kunder i Danmark,« siger René Brøndberg-Bras.

Stem på din favorit til JP's Publikumspris her: http://jyllands-posten.org/publikumsprisen/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen