Kunstneren tager sit atelier med

Den amerikanske kunstner Wes Lang er flyttet ind på Aros med sit biker-inspirerede grej og sine malerier og er i gang med at genskabe sit Los Angeles-atelier.

Artiklens øverste billede
Alle værkerne på udstillingen er solgt, fortæller Wes Lang, der bl.a. har solgt fire store malerier af karakterfulde høvdinge til et museum i London. Foto: Michael Møller

Med poser fulde af slik ved siden af sig – vingummi ser ud til at være de foretrukne – sidder den sortklædte, amerikanske kunstner Wes Lang på en stol midt i rummet i en af de mange sale på kunstmuseet Aros.

Ved siden af ham ligger stribevis af tuber med farver, i hjørnet dunker Kanye West ud af et lille, transportabelt anlæg, og rundt om ham står og hænger kunstværker, nogle er færdige, andre godt på vej til at blive det. Han har gang i flere værker, som skal være færdige til udstillingen, når den åbner på lørdag.

Da vil man kunne træde ind i hans atelier, som det har taget sig ud i Los Angeles. En større udgave, forstås. Wes Lang har overtaget alle de sale, der indtil for nylig rummede dronning Margrethe og prins Henriks udstilling, ”Pas de deux royal”.

»Really?«, siger han, da han hører om den royale udstilling, som i øvrigt fik en uge mere på museet takket være Wes Lang. Eller rettere: Takket være, at den container, som han har pakket med alle sine ting og sager, blev forsinket. Først i torsdags ankom den til museet med alt Wes Langs grej – rock’n’roll, pinup, motorcykler, læderveste, vægge, bøger og køleskab – så denne uge har han travlt med at pakke det ud og sætte det hele op, så han nærmest kan føle sig hjemme.

Verdenspremiere

Det bliver et sjældent kig ind i en kunstners private gemakker. Det er en slags verdenspremiere, fordi udstillingsformen er så unik.

»Jeg syntes, at det var en fremragende idé, som Aros-folkene kom med – at flytte det hele,« siger Wes Lang, der har haft besøg af bl.a. den tidligere direktør på Aros, Jens Erik Sørensen, i Los Angeles. Han har kig på et nyt og større atelier, så derfor passede det fint ind i hans planer, at han skulle tømme det gamle.

»Jeg har god plads i Los Angeles, for jeg arbejder bedst, når der er rum omkring mig. Men så store forhold som her har jeg trods alt ikke,« siger han og er i det hele taget begejstret for at komme på Aros.

»Fantastisk bygning, hold da op,« mener han, der har været oppe i regnbuen nogle gange og er vild med den måde, man kan få et farverigt blik ud over Aarhus på.

»Very american«

Tal R-udstillingen i bunden af Aros: »Stor respekt,« siger han, der heller ikke er karrig med rosen til Aarhus.

»Jeg har været rundt at se lidt på byen, og det forekommer mig, at Aarhus har lige så meget af alt det gode at byde på som København, men til gengæld ikke så meget af det dårlige.«

Selv bor Wes Lang i Hollywood Hills i Los Angeles med stor villa, swimmingpool og udsigt over Stillehavet, så Aarhus Bugt imponerer ham ikke.

»Jeg er mere til skov end til strand,« siger han, der er biker af den amerikanske slags, har et par Harley Davidson-motorcykler og samler på gamle biler af Chevrolet-typen.

»Very american,« siger han, der har flere tatoveringer end de fleste. Den første fik han, da han var 16 år, den sidste har han ikke fået endnu. Lige under venstre øre står der ”13”.

»13. bogstav: M for marihuana – det har jeg røget meget af,« smiler han, der erklærer sig inspireret af den kinesiske daoisme med dens elementer af forfædrekult, magi, ritualer og den slags.

Man kan se det på hans kunst, et maskulint univers, hvor mændene er stærke høvdingetyper, og kvinder er mere eller mindre nøgne.

»Det er ikke porno, det er en hyldest til kvinders skønhed,« argumenterer han og understreger, at han ikke har en politisk tilgang til sin kunst, og at hans budskab helt overordnet er, at man skal få det ud af sit liv, som man gerne vil have.

Fokus og fornøjelse

»Hold fokus,« råder han folk, når de spørger, hvordan han har fået så stor succes, som han har. Han fortæller også, hvordan han gentager sig selv i sin kunst. Og i sine ord: »Få det bedste ud af livet«.

Også det er fra daoismen.

»Da jeg var barn, hørte min mor hele tiden nogle bånd om det at gentage sig selv. Det er det, det handler om: gentagelse. Jeg lever det ud gennem min kunst,« siger han.

Mens han er i Aarhus for at bygge sit atelier op, bor han i en lejlighed få minutters gang fra museet. Han har selskab af sin kæreste, skuespilleren Zoe Vance, som blev kendt for sin rolle i ”Putty Hill” (2010) og netop har afsluttet endnu en film, fortæller han.

Desværre har han ikke kunnet medbringe sin hund, en chihuahua, som andet end et billede på udstillingen.

»Jeg savner Spider, det gør jeg virkelig,« siger Wes Lang, der er på en længere tur, end Spider ville bryde sig om at vide. For når han er færdig med at etablere udstillingen, tager han til London – en favoritby – og derefter til New York for at besøge venner og ikke mindst familie.

I London skal han møde en af sine gode venner, George Bamford, som er en urhandler af en anderledes slags. Han køber dyre ure og får kunstnere til at ”customize” dem, altså lave et kunstværk ud af et ur, som mange i forvejen ville betragte som et kunstværk.

Hang til Rolex

Det har Wes Lang gjort med et par Rolex-ure, men han har nu ingen trang til at ændre på den vægtige GMT-Master i guld, der hænger på hans højre arm.

»Det købte jeg, engang jeg havde solgt et værk,« siger han, der elsker guld. På sin venstre hånd bærer han en stor ring af et høvdingehoved i det pureste guld, skabt af ham selv, og på udstillingen kommer der en guldskulptur af en høvding.

Den glæder han sig selv til at gense. I den henseende kommer Spider måske endda i anden række.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen