Champagne og gnistrende kærlighedssange

Kongelig tenor Peter Lodahl og skuespiller Sofie Lassen-Kahlke er sangsolister ved januars festlige nytårskoncerter med Aarhus Symfoniorkester. De to glæder sig til at servere en buket af boblende kærlighedsduetter.

Artiklens øverste billede
Peter Lodahl og Sofie Lassen-Kahlke de klassiske nytrskoncerter i Musikhuset i Aarhus. Foto: Gorm Branderup

Når Aarhus Symfoniorkester i starten af januar slår tonen an til en række festlige nytårskoncerter, står to sprudlende sangsolister i front: Sangeren Peter Lodahl er tenorsolist på Den Kongelige Opera og synger sideløbende på verdens store operascener. I Musikhuset får han selskab af skuespilleren og entertaineren Sofie Lassen-Kahlke.

Forud for nytårskoncerten har sangerne brugt måneder på at øve det stilmæssigt varierede program på plads. Begge glæder sig til at bringe publikum i festligt nytårshumør ved at fyre en farverig vifte af arier og musicalhighlights af foran orkestret.

”Nytårskoncerten er en institution – en koncert, som folk ser frem til at opleve. Mange har den som et fast årligt ritual ligesom juleshopping. Vi laver et miks fra mange musikalske verdener, og genremæssigt kommer vi begge lidt på udebane. Det handler om at have det sjovt på scenen. Samtidig gør vi selvfølgelig alt for at give publikum en forrygende aften,” lover Peter Lodahl.

En udfordring for stemmen

På overfladen klinger konceptet let som champagnebobler: De to sanger-charmetrolde giver den som ”Romeo og Julie” i klassiske hits over Shakespeares berømte drama. Senere agerer de det forelskede par, Tony og Maria, i uddrag fra Bernstein-musicalen ”Westside Story”.

Peter Lodahl lægger ikke skjul på, at den konstante vekslen mellem de musikalske stilarter bliver en udfordring for stemmen – selv for en erfaren operasanger i superligaen.

”I en normal opera synger jeg kun i ét genrespor pr. aften. Det er f.eks. vanskeligt at synge Mozart og Puccini lige efter hinanden, fordi jeg forprogrammerer stemmen helt forskelligt til de to ting. Man risikerer, at Mozart kommer til at klinge alt for voldsomt – eller at stemmen bare siger ”pip” i Puccini. Det handler om at surfe på orkestrets klang,” smiler han og illustrerer forskellen ved at synge et par arieuddrag – først ét af Mozart og umiddelbart efter ét af Puccini.

Mødtes i ”Maestro”

Ud over at synge knytter Sofie Lassen-Kahlke som kæk konferencier alle aftenens programpunkter sammen. Kærligt kalder hun Peter Lodahl for krukket, fordi han på forhånd bekymrer sig på sin stemmes vegne. Peter Lodahl dasker hende verbalt tilbage i samme drilske jargon og med glimt i øjet – skulle hun ikke lige se at få lært sine egne arier, før hun vover at kritisere?

Den skælmske tone gennemsyrer dialogen mellem de to. De mødtes i 2011 i DR’s underholdningsprogram ”Maestro”, hvor Sofie Lassen-Kahlke konkurrerede mod andre kendte om at dirigere et symfoniorkester for åben skærm. I en af konkurrencens runder sang Peter Lodahl Verdis berømte operaarie ”La Donna è mobile”.

”Den arie dirigerede jeg vist ikke helt efter bogen. Jeg håber, det kommer til at gå bedre denne gang,” griner hun og røber, at hun også vil stjæle dirigentpinden fra maestro Michael Bojesen, der svinger taktstokken ved nytårskoncerterne. I samme sætning ryger en anden hemmelighed over hendes læber:

”Jeg kan lige så godt breake det nu: Jeg kommer til at optræde i én kjole under hele koncerten, selv om jeg blev spurgt, om ikke jeg skifter til et andet dress i pausen. Det er et valg, jeg har truffet – stik imod folks forventninger. Nu gør jeg det på min måde,” siger Sofie Lassen-Kahlke med et smil og en tydelig autoritet i stemmen.

Sofie Lassen-Kahlke voksede op med klassisk musik og har et intenst kærlighedsforhold til genren.

Champagne løsner stemningen

”Jeg husker med glæde tilbage på min barndom, hvor jeg vågnede i weekenderne og hørte de klassiske toner strømme ind under døren. Musikken får mig til at forsvinde ind i en anden verden, hvis jeg er stresset, har brug for ro eller bare skal tænke over et eller andet. Hvis jeg ser en opera eller hører en symfoni, slapper jeg helt af og lader tankerne flyde. Klassisk musik er mit frirum fra al den larm og støj, der er i hverdagen.”

Hun er spændt på at afprøve sine arier foran publikum, men læner sig trygt op ad Peter Lodahls erfarne stemme i de duetter, parret udfolder sammen på scenen.

”Her handler det om, at vi mødes og finder en fællesnævner. Peter er operasanger, det er jeg ikke - men jeg har fået nogle supergode sangfif af ham, og jeg går meget ambitiøst til opgaven,” forsikrer Sofie Lassen-Kahlke, der tidligere mest har sunget musicals og showagtige ting.

”Vi forsøger at finde et fælles sangleje, og det går rigtig fint. Selv om vi ikke er den samme slags sangere, kan vi sagtens få stemmerne til at klinge godt sammen,” lover hun.

Peter Lodahl tilføjer smilende:

”Vi kommer på slap line, uden at det bliver plat. Samtidig handler det om at turde blive grinet af. Det skal være loose. Champagnen i pausen skal nok gøre sit til, at alle kommer i stemning. Dér bliver der lige løsnet lidt på elastikken.”

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.