Plastic er ikke så fantastisk

Digitalt: En ny opfindelse fra fire aarhusianske studerende samler kundekort fra Matas, sms’er om billigt nytårskrudt og mails om mængderabat på Amarone-vin ét sted: på kundens smartphone.

Artiklens øverste billede
Fire studerende fra Aarhus Universitet har lavet en netservice, der bl.a. kan digitalisere og erstatte alle de plastickundekort, som man får udleveret i butikker som Matas, Kvickly og Imerco. Her ses (fra venstre) Nicolai Elkjær Hansen, Mads Bach Andersen, Jacob Harboe Kristensen og Alexander Herforth Rendtslev. Foto: Cécile Smetana

Den kan sluge rabatkuponer fra biografen, medlemskort fra boghandleren og kundekort fra materialisten. Og den overflødiggør mails og sms’er om rabatter på alt fra kroophold i landlige omgivelser til fodpeeling med Garra Rufa-fisk.

Navnet er Cardable, og det dækker over en ny aarhusiansk opfindelse, der bl.a. kan digitalisere og erstatte alle de plastickundekort, som man får udleveret i butikker som Matas, Kvickly og Imerco. Og som dermed gør det muligt for danskere at bruge en digital pung som f.eks. Apples Passbook, der ligger tilgængelig på alle iPhones.

Ingen kort til pungen

»I øjeblikket arbejder store danske virksomheder som Danske Bank og teleselskabernes sammenslutning 4T på at tilbyde danskerne en digital pung, og Apple har lagt sin Passbook gratis ud på alle iPhones. Men der findes ingen digitale kort, der kan fylde pungene op,« forklarer den 24-årige Aleksander Herforth Rendtslev, der sammen med den 22-årige Jacob Harboe Kristensen, den 24-årige Mads Bach Andersen og den 24-årige Nicolai Elkjær Hansen står bag Cardable-platformen.

De er alle fire bachelorstuderende på it-produktdesign på Aarhus Universitet, hvor Aleksander Herforth Rendtslev en dag hev fat i de andre for at se på, hvilke danske platforme der bruger Passbook.

Resultat: ingen.

Kæmpestor i USA

»Det kom bag på os, fordi app’en er kæmpestor i USA. Måske fordi Apple har hjulpet store amerikanske virksomheder som American Airlines og Starbucks med at udvikle systemet, hvilket er svært og meget dyrt at gøre selv,« siger Jacob Harboe Kristensen, der sammen med sine studiekammerater brugte fem måneder på at få erfaring med systemet, tale med potentielle kunder og undersøge markedet.

Det har nu resulteret i en køreklar netservice, som kan lave digitale kort, der både er en fordel for forbrugerne og for virksomhederne.

For forbrugerne, som slipper for at have pungen fyldt med plastickort, som de ofte også glemmer derhjemme. Og som kan få brugbare informationer, som det fysiske plastickort ikke giver mulighed for, f.eks. i form af åbningstider eller oplysning om, hvor mange stempler de mangler for at få en gratis kop kaffe, så de kan udnytte deres kundefordele med det samme.

Og for virksomhederne, som får mulighed for at have en løbende dialog med kunden, fordi indholdet på kortet hele tiden kan ændres, alt efter hvor kunderne er fysisk, og hvad de har brug for.

»Her er ikke én fast informationsstrøm, som man bliver irriteret over at skulle slette fra indbakken eller telefonen hver morgen, men til gengæld en mulighed for kun at sende og modtage relevante tilbud,« siger Jacob Harboe Kristensen.

Samarbejde med Aros

Foreløbig har de fire unge studerende smidt al deres fritid i arbejdet, og de samarbejder nu med lokale virksomheder som bl.a. Aros og Illums Bolighus om at udvikle løsninger, som gør, at de studerende kan blive helt skarpe på den endelige forretningsmodel. Skal de kaste sig over detailhandel eller museer? Og hvad skal det koste at bruge deres service, som de lige nu stiller gratis til rådighed for de virksomheder, som de samarbejder med i testfasen?

»Når vi har overblik over markederne, og systemet er helt færdigudviklet, håber vi, at virksomhederne kan se fordelen i at betale os et gebyr for at bruge vores system, der giver dem mulighed for at lave deres egne kort på nettet, i stedet for at de hver især skal bruge et stort beløb på at udvikle deres eget system,« siger Aleksander Herforth Rendtslev og tilføjer:

»Vi vil jo gerne være de første, der bliver brugt på dansk, give en god service – og ja, være de bedste.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.