Cult kører på den store klinge

Interview: Efter nogle turbulente år er Cult A/S i fremgang. Eksporten vokser, og virksomheden flytter snart ind i et nybygget domicil i Lystrup. Og så er et sponsorat af et lokalt cykelhold faldet utrolig heldigt ud.

Artiklens øverste billede
Cult-stifter Brian Sørensen har haft succes med at sponsorere sommerens mest vindende cykelhold. Her er han (th.) på besøg hos cykelrytterne, bl.a. Michael Reihs (i midten), ved NRGi-gadeløbet i Horsens torsdag aften. Foto: Casper Dalhoff

Cult-stifter Brian Sørensen må erkende, at efter megen modgang er Aarhus-virksomheden kommet op i gear.

»Det går helt godt. Faktisk går det over al forventning.«

Firmaet vokser. Endda så meget, at ejerne er ved at opføre et nyt, moderne domicil på 2.500 kvm på Lægårdsvej i Lystrup.

Ud over kontorer og mødelokaler i et åbent og transparent miljø skal der installeres en rutsjebane fra første etage til receptionen – man sælger vel energidrikke.

Dertil kommer en lounge med åben pejs, en wellness-afdeling med solarium, massagerum og et træningslokale, hvor også de omkring 100 tilknyttede Cult-piger er velkomne til at holde formerne ved lige.

»Vi er nu oppe på 46 ansatte i Danmark, og pladsen er blevet for trang i vores nuværende lokaler. Nogle må ligefrem sidde på loftet,« fortæller Brian Sørensen, mens han nipper til en dugkold Cult-dåse i firmaets køkken på Sindalsvej i Risskov.

»Mødelokalet er optaget, og vi har desværre ikke plads andre steder,« beklager stifteren.

Virksomheden kører for andet år i træk med positive tal på bundlinjen efter et forfærdeligt 2011, da Cult A/S og ikke mindst Brian Sørensen vaklede – hårdt ramt af først en mavepumper og derefter et slag mod kæben.

Først lagde Folketinget i efteråret 2010 en ekstra afgift på 7,50 kr. på en liter cider. Med 80 pct. af omsætningen på ciderprodukterne Cult Shaker og Mokaï var Cult A/S sendt til tælling.

Dernæst blev en betroet medarbejder og ven af Brian Sørensen afsløret i at have begået underslæb mod virksomheden for flere millioner kroner.

Se mod udlandet

Cult-ledelsen valgte at lægge fortiden bag sig og tænke fremad.

I erkendelse af at det danske afgiftssystem ville gøre det svært at tjene penge som tidligere, besluttede ejerkredsen at sikre Cult A/S med yderligere et ben.

Valget faldt på udlandet, hvor drikkevaremarkedet ikke i samme grad er generet af afgifter.

Det skulle dog vise sig sværere end først antaget, men nu ser en ændret eksportstrategi ud til at lykkes.

Eksport til 17 lande

»Tidligere brugte vi meget energi og mange penge på at lave grundige markedsundersøgelser, og vi kom aldrig rigtig ind i noget land. Den nye strategi er at sparke døre ind, ligesom vi gjorde i Danmark. Vi går målrettet efter nogle store distributører, som i forvejen kender det nationale marked,« fortæller Brian Sørensen.

Cult A/S eksporterer i øjeblikket til 17 lande, og eksportafdelingen vokser.

»Nu er der fem i den afdeling, og de fire rejser hele tiden. I marketingafdelingen var de tre for et år siden. I dag er de syv.«

Produkter som Cult, Mokaï og Cult Shaker er blevet store eksportvarer til Tyskland, Norge, Grønland, Island og sågar Ecuador, hvor firmaet har lavet aftaler med et familiedynasti, som ejer halvdelen af landets supermarkeder.

Cult A/S og ikke mindst Brian Sørensen har i tidens løb måttet tage mange hug for firmaets markedsføring. Reklamer med nøgne kvinder, dværge som bartendere i minibarer og opfordringer til kvinder om at uploade fotos af deres bryster på firmaets hjemmeside, så de besøgende kunne stemme om, hvem der skulle have en gratis brystforstørrende operation, giver opmærksomhed og fuld valuta for markedsføringskronerne.

Det var således en stifter, der er åben over for lidt af hvert, som i fjor af sin direktør Lars Klausen blev opfordret til at sponsorere et lokalt cykelhold. Ikke et tilfældigt hold, men en veritabel talentfabrik med UCI-licens, en række danske mesterskaber bag sig og en position som det mest vindende danske kontinentalhold i to år i træk.

Sort-rød opmærksomhed

»Jeg anede intet om cykling, og sandt at sige har vi i tidens løb brugt masser af penge på sponsorater, som vi intet har fået ud af. Men Lars mente, at det ville være en god idé, og jeg stolede på hans vurdering,« fortæller Brian Sørensen.

I dag ved Cult-stifteren meget mere om cykling og ikke mindst, at et dusin unge mænd i sort-rød trikot gennem deres præstationer i sadlen har givet Cult enorm opmærksomhed.

Kronen på værket var sommerens stærkt mediedækkede etapeløb Post Danmark Rundt. Trods deltagelse af nogle af verdens bedste cykelhold og Tour de France-deltagere prægede Team Cult Energy store dele af løbet.

»Det var den vildeste oplevelse. Vi havde den gule førertrøje i to dage, og jeg kørte selv med i følgebilen lige efter løbsdirektørens bil – og foran Team Saxobank. Vi var så stolte. Der sad rytterne og lavede sådan en superpræstation i vores trikot. Det var en helt ekstrem synlighed,« fortæller Brian Sørensen.

Holdet fik masser af omtale, og ikke mindst tv-indslag med Cult her, der og alle vegne glædede en drikkevareproducent, som tidligere havde måttet ty til virkemidler under bæltestedet for at opnå bare en brøkdel af den reklame.

»Vi havde håbet på at vinde et par løb og få lidt omtale, men at det skulle blive af den her kaliber, havde ingen forestillet sig. Alene Post Danmark Rundt gav 600 omtaler. Efterfølgende har vi fået flere henvendelser om at blive sponsor i andre idrætsgrene, men vi vil gerne koncentrere os om cykling nu. Vi er meget glade for vores sponsorat.«

Fladskærm i Lystrup

Den specielle cykeltrikot er faldet i folks smag. Det originale cykelsæt er solgt i mere end 1.000 eksemplarer.

Holdets markante Routemaster-dobbeltdækkerbus, som har kørt rundt i London i årtier, inden den kom til Danmark og blev malet sort og rød, vakte også opsigt.

»Mark Cavendish tog billeder af bussen og skrev i et tweet, at det var den sejeste holdbus, han nogensinde havde set. Og de andre har topmoderne busser med al mulig komfort,« griner Brian Sørensen.

At kontrakten med cykelholdet bliver forlænget til næste sæson, hersker der næppe tvivl om. Og loungen i det nye domicil på Lægårdsvej vil da også blive udstyret med en stor fladskærm.

»Vi skal jo kunne følge vores cykelhold, mens vi arbejder,« fastslår Brian Sørensen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.