Fortsat kundestrøm til Aarhus C

Vejarbejde afskrækker ikke bilister med ærinder i city. Flere parkerer i dag på havnen end for et år siden.

Artiklens øverste billede
Indsnævringen af kystvejsstrækningen i Aarhus har tilsyneladende ikke haft en negativ effekt på antallet af bilister med ærinde i midtbyen.

Indsnævringen af kystvejsstrækningen i Aarhus har tilsyneladende ikke haft en negativ effekt på antallet af bilister med ærinde i midtbyen.

Tværtimod er der flere, som i dag parkerer på Skolebakken og Pier 1 end for et år siden, før omlægningen fra fire til to vejspor på kystvejen gik i gang.

Korte parkeringer

Da mange af parkeringerne er kortvarige og derfor ikke kan være jobrelaterede, tolker Aarhus Kommunes vejchef, Michael Kirkfeldt, det som et udtryk for, at der er mindst ligeså mange kunder i bil til city som før – og at de forretningsdrivendes bekymring over trafikomlægningen derfor er ubegrundet.

Ikke mindst Aarhus City Forening har givet udtryk for, at kommunen ved at indskrænke adgangen langs havnen er ved at gøre det så besværligt for bilisterne, at kunder begynder at vælge indkøbsmuligheden i city fra.

»Men der er det samme antal besøgende til midtbyen i dag som for et år siden,« siger Michael Kirkfeldt.

Aarhus Kommune har sammenlignet antallet af transaktioner i dens seks parkeringsautomater på havnen før og efter vejomlægningens påbegyndelse midt i august i år.

12 pct. fremgang

Fra den 13. august til 12. oktober sidste år var der 25.828 transaktioner – i samme periode i år var der 28.825 transaktioner, dvs. ca. 12 pct. flere.

Tallene overrasker ikke direktør Claus Bech fra Aarhus City Forening.

»De understreger blot, at der er et stort behov for flere parkeringspladser i Aarhus. Byen er i vækst, og derfor kæmper vi for flere spor på kystvejen, for vi er nødt til at tilgodese bilisterne også på sigt. Det er utroligt vigtigt, at vi griber det potentiale, som Aarhus har, og ikke lader os nøje med status quo,« siger Claus Bech.

Det er byrådet, som har besluttet, at der kun skal være to vejspor langs havnen, dels for at give plads til letbanen, dels for at fjerne den ret massive trafikale barriere, som i dag løber nord-syd mellem city og havneområdet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.